	 


	Pretraga: 
	Rezultati 1 - 10 od 39


http://www.uhs.hr/forum/supra   ogsz/2009/ZoM
	1.

Tip prakse: OGSZ građansko pravo
Godina: 2009 mjesec: 1 Odluka: 39.
Pn-5310/07
Gžn-1327/08 od 27. svibnja 2008.g.
Članak 16., članak 40. i članak 48. stavak 1. i 2. Zakona o medijima
- ispravak informacije

Činjenično stanje:

Prvostupanjskom presudom tužena T.K, glavna i odgovorna urednica tjednika "S." dužna je u prvom slijedećem broju, bez izmjene i dopune, na istom mjestu, istom veličinom slova, naslova i teksta kojom je objavljena informacija, a nakon pravomoćnosti ove presude u tjedniku "S." objaviti ispravak informacije.
Županijski sud odbija žalbu tuženika kao neosnovanu i potvrđuje presudu suda prvog stupnja.

Iz obrazloženja odluke suda drugog stupnja:

Tuženica tijekom prvostupanjskog postupka pa ni u žalbi ne osporava odlučne činjenice na kojima je utemeljena pobijana presuda. To su sljedeće činjenice:
- da je u tjedniku "S." objavljen članak u kojim je objavljen tekst "...a njezini sugrađani, pak, teško nalaze lijepe riječi za nju i njezine postupke. Ona je, priča se, već otprije poznata po sličnim skandalima, jer je, navodno, već prije potraživala novac od raznih imućnih Šibenčana s kojim je, kažu upućeni, imala afere te je zbog toga zaradila epitet sponzoruše";
- da tuženica nije dokazala točnost činjenice iz objavljene informacije.
Kraj tako utvrđenog činjeničnog stanja koji u bitnom među strankama i nije sporno, pravilni su i u cijelosti prihvatljivi zaključci pobijane presude koje prihvaća i ovaj sud, te na iste upućuje i žaliteljica radi izbjegavanja suvišnog ponavljanja pa je pravilno primijenjeno materijalno pravo iz čl. 16, 40 i čl. 48 st. 1 i 2 Zakona o medijima.
U tom smislu i objava teksta o tužiteljici i njegove podobnosti povrijediti čast i ugled tužiteljice ne može se promatrati i ocjenjivati izolirano, nego baš u ukupnom za tužiteljicu uvredljivome kontekstu.
Objava podataka o tužiteljici i s gledišta postojanja pouzdane informacije nije utemeljena, nego je baš kao uvredljiv i omalovažavajući način zadiranje u privatnu i zakonom zaštićenu sferu tužiteljice.
U odnosu na ostale navode žalbe valja upozoriti na zakonski smisao (ratio legis) i svrhu instituta prava na ispravak, odnosno odgovor koji se u konačnici svodi na etički i spominjani princip "nek se čuje i druga strana". To je svakako u funkciji prava javnosti da dozna istinu, odnosno stekne realnu mogućnost donošenja potpunih i pravilnih zaključaka i stavova.
Upravo neobjavljivanjem ispravka informacije tuženica je suprotno žalbenim navodima manifestirala izričito odsustvo dobre vjere.

2.
Tip prakse: OGSZ građansko pravo
Godina: 2009 mjesec: 1 Odluka: 40.
Pn-2669/06
Gžn-2693/08 od 9. rujna 2008.g.
Članak 21. i članak 22. Zakona o medijima
- pretpostavke odgovornosti za štetu

Činjenično stanje:

Prvcstupanjskom presudom odbijen je zahtjev tužitelja za isplatu 100.000,00 kuna sa zateznom kamatom (toč. I. izreke). Ujedno je tužitelju naloženo tuženiku nadoknaditi trošak parničnog postupka u iznosu od 4.880,00 kuna (toč. II. izreke).
Županijski sud odbija žalbu tužitelja kao neosnovanu i potvrđuje presudu suda prvog stupnja.

Iz obrazloženja odluke suda drugog stupnja:


Predmet spora je zahtijev za naknadu štete iz razloga što je dana 3. veljače 2006. godine tuženik objavio članak u listu "24 sata" pod naslovom "Zagreb: Slučaj pohotnog profesora-pedofil osuđen i pušten", te je u članku naveden tekst "D. V. profesor PMF-a, jučer je zbog silovanja maloljetnika i zadovoljavanja pohote nad nemoćnom osobom nepravomoćno osuđen na 3,5 godine zatvora. Objavljenje i podnaslov ispod blago iskrivljene slike tužitelja: "Silovani - dvojca maloljetnika za vrijeme silovanja imali su 16,17 godina, ali su bili na mentalnoj razini djeteta. Pedofili, među kojima je i V. su im za općenje davali 50,00 kuna, te je pokraj slike istaknut komentar: "D. V. bio je ugledni profesor na PMF. Osuđen je za silovanje dvojice maloljetnika".
Prvostupanjski sud čitanjem spornog članka i prvostupanjske presude iz kaznenog postupku utvrđuje da je u članku točno navedeno da je tužitelj zbog zadovoljavanja pohote nad nemoćnom osobom nepravomoćno osuđen na 3,5 godina zatvora, te da ga je optužnica teretila da je zlostavljao retardirane štićenike Doma L. u svom stanu u Zagrebu, slijedom čega zaključuje da za taj dio teksta tuženik nije odgovoran za štetu. Nadalje, taj sud zaključuje da objavljeni dijelovi presude u kojima se navodi da je tužitelj nepravomoćno osuđen zbog zadovoljavanja pohote nad nemoćnom osobom dovoljno su teški da naruše tužiteljev ugled i čast u tako visokom intenzitetu da ostali dijelovi teksta u kojim se ne prenosi vjerno sudska presuda (da je osuđen za silovanje i da je pedofil) nisu mogli dodatno narušiti tužiteljevu čast i ugled i nanijeti mu štetu, tim više što je i prije objave spornog članaka na fakultetu gdje je zaposlen bilo poznato za što je optužen i jer su mu odlaskom u pritvor prestale funkcije u hrvatskom matematičkom društvu, te mu je bilo zabranjeno vođenje nastave na fakultetu.
I po ocjeni ovog suda pravna nepreciznost u djelu teksta koji nije vjerno prenesen iz sudske presude nije takvog stupnja koji bi doveo do izmjene smisla informacije prenesene iz tog akta sudbene vlasti. Tom presudom je tužitelj oglašen krivim da je izvršio spolne radnje izjednačene s spolnim odnosom s drugim osobama iskoristivši njihovu nedovoljnu duševnu razvijenost. Iako time što je preneseno da je tužitelj osuđen za silovanje maloljetnika i da je pedofil predstavlja pisanje novinara na donjoj granici prihvatljivosti, pravilan je zaključak suda prvog stupnja da objavljeni dijelovi presude koji su točno preneseni su dovoljno teški da naruše ugled i čast u visokom intenzitetu da sporni dio teksta nisu mogli dodatno narušiti čast i ugled te mu nanijeti štetu, te da šteta nije dokazana.
Stoga pravilno zaključuje sud prvog stupnja, a što predstavlja i ocjenu ovog suda, da tužitelju nije nastala šteta. Intenzitet (jačina) bolova je najodlučniji element pri odmjeravanju i dosuđivanju naknade. Ovu naknadu je potrebno ograničiti samo na tako iznimno jake napade, koji prema jačini, trajanju i prilikama sredine uzrokuju jasno manifestiranu povredu časti i ugleda osobe.
Prema članku 200. ZOO potrebno je da se kumulativno ostvare dva uvjeta- objektivni - iznošenje za nekog nešto što može štetiti njegovoj časti i ugledu i -subjektivni kriterij, a to je da je zbog toga tužitelj trpio duševne boli. Kraj vjerno prenesenog dijela presude - činjenice da je tužitelj oglašen krivim da je izvršio spolne radnje izjednačene spolnim odnosom s drugim osobama iskoristivši njihovu nedovoljnu duševnu razvijenost te nazivanja tužitelja silovateljem i pedofilom u spornom članku, ispravan je zaključak suda prvog stupnja da tužitelj nije dokazao da mu je upravo zbog djela teksta članka koji nije vjerno prenesen iz presude prouzročena šteta nanošenjem duševnih boli i straha. Pri tome su neosnovani žalbeni navodi tuženika da sud prvog stupnja je shvaćanja da osobe koje su nepravomoćno osuđene za kazneno djelo kao tužitelj nemaju niti čast niti ugled. Takovo što sud prvog stupnja u svojoj presudi ne navodi, već zaključuje da tužitelj nije dokazao daje ispunjena pretpostavka za odgovornost nakladnika iz odredbe članak 21.i 22. Zakona o medijima a to je da je nastala šteta (duševne boli i strah) upravo zbog dijela teksta u članku koji nije vjerno prenesen iz presude.
Žalitelju valja odgovoriti i to da presuda kojom je oglašen krivim za navedeno kazneno djelo, iako je nepravomoćna, ona je javno objavljena te su iz nje, kao akta sudbene vlasti informacije i prenesena.

3.
Tip prakse: OGSZ građansko pravo
Godina: 2009 mjesec: 2 Odluka: 46.
Pn-4842/05
Gžn-795/08 od 23. rujna 2008.g.
Članak 7. stavak 1. i članak 21. Zakona o medijima
Članak 200. Zakona o obveznim odnosima

- povreda dostojanstva, časti i ugleda
- poštivanje privatnosti

Činjenično stanje:

Prvostupanjskom presudom naloženo je tuženiku isplatiti tužiteljici na ime naknade štete iznos od 42.000,00 kn s pripadajućim zakonskim zateznim kamatama od 5. listopada 2007. do isplate (stavak I. izreke). Tuženik je obveza o svom trošku, bez izmjena i dopuna i bez komentara u prvoj narednoj emisiji "E.", kako u večernjem tako i u jutarnjem (repriznom emitiranju), odnosno u slučaju njezina prestanka emitiranja, u istoj vrsti televizijskog programa istovjetne gledanosti objaviti sadržaj pravomoćne presude kojom je obvezan na naknadu štete (stavak II. izreke). Tuženik je obvezan naknaditi isplatiti tužiteljici parnični trošak u iznosu 9.104,00 kn (stavak III. izreke).
Županijski sud odbija žalbu tuženika kao neosnovanu i potvrđuje presudu suda prvog stupnja.

Iz obrazloženja odluke suda drugog stupnja:

Predmet spora je naknada nematerijalne štete zbog povrede prava osobnosti, odnosno ugleda i časti tužiteljice uzrokovane neovlaštenim emitiranjem jasne slike nage tužiteljice u emisiji "E." u večernjem terminu (od 19.05 do 19.45 h) te u repriznom emitiranju (11.00 do 11.40 h) na RTL televiziji, a u sklopu priloga o zanimljivostima na Akademiji likovnih umjetnosti u Gradu Zagrebu.
Tuženik tijekom postupka, a nastavno i u žalbi osporava svoju odgovornost utoliko što tvrdi da je tužiteljica pristala na isto snimanje za dogovorenu naknadu, da su fotografije i prilog snimljeni uz njeno znanje i pristanak, a radi objavljivanja, odnosno da tužiteljica nije zabranila niti ograničila pravo tuženika na iskorištavanje snimke i intervjua, prikrivanje svog identiteta, te da sam prilog po svom sadržaju ne može istoj prouzročiti štetu odnosno da između objavljenog priloga i subjektivnog osjećaja tužiteljice ne postoji uzročno posljedična veza.
Iz rezultata raspravljanja proizlazi, a što među strankama nije niti sporno da je tuženik 6. lipnja 2005., u emitiranju televizijske emisiji "E." u večernjem terminu idući dan u reprizi iste emisije u jutarnjim salima, prikazao prilog o zanimljivostima na Akademiji likovnih umjetnosti u Gradu Zagrebu, najavljen kao prilog o modelima koji rade na akademiji, koji prikazuju razgovor sa tri modela među kojima i s tužiteljicom na način da je u svim razgovorima i uz svaki od modela objavljeno njegovo ime i prezime te su vidljiva lica navedenih osoba pri tim razgovorima, u pogledu poziranja tužiteljice ista da je vidljiva u dva kadra kako pozira sjedeći na dnu dvorane s pogledom upućenim u drugu stranu, prekriženih nogu s tim da joj lice i grudi nisu bili zamućeni, u trećem kadru djelomično je obučena, kako se skida ili oblači s tim da nije imala grudnjak i dio u području grudi nije bio zamućen, dok su ostala dva modela snimana ili s leđa u kojem kontekstu nije bilo zamućivano kockicama, a kad su snimani licem prema kameri bili su kockicama zamućeni intimni dijelovi tijela time da se radilo o krupnim kadrovima te ni jedan od dva modela nije sniman s veće udaljenosti, a u dijelu kadra gdje se tužiteljica svlači ili oblači utvrđeno je da u navedenom dijelu priloga nisu jasno vidljive grudi tužiteljice s obzirom da su većim dijelom zaklonjene gornjim dijelom nadlaktice.
Prema odredbi čl. 7. st. 1. Zakona o medijima ("Narodne novine", broj 59/04., u daljnjem tekstu: ZOM-a) javna glasila dužna s.i poštovati privatnost, dostojanstvo, ugled i čast građana, a pod privatnosti se u smislu čl. 2, st. 1. t. 17. Evropskoj konvenciji za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda razumijeva osobni obiteljski život, a prije svega pravo na život po vlastitom izboru i opredjeljenju.
Provedene dokaze (neposredni uvid u prilog, iskaze svjedoka i tužiteljice) prvostupanjski sud je valjano ocijenio i zaključio da je sadržaj objavljenog priloga o tužiteljici u emisiji "E." povrijedim njeno dostojanstvo. ugled i čast.
Nije prihvatljivo pravno shvaćanje tuženika da njegova odgovornost ne postoji zbog toga što su za sve modele u prilogu objavljena imena, da im nisu stavljene kockice na oči, izmijenjeni glasovi, da tužiteljica nije stavila nikakve posebne zahtjeve glede zaštite njene privatnosti koji bi odstupali od u prilogu primijenjene forme te da je akt tužiteljice već ranije u cijelosti bio izložen javnosti, kao dio izložbe Adama i Eve koja se prikazivala u više gradova.
Ovo stoga, što tuženik nije bio oslobođen obveze poštivanja privatnosti, dostojanstva, ugleda i časti tužiteljice zbog toga što su i za druga dva modele navedena imena i prezimena s tim više što su druga dva modela, a kako proizlazi iz pregledanog priloga snimani ili s leđa u kojem kontekstu nije bilo zamućivano kockicama, a kad su snimani licem prema kameri bili su kockicama zamučeni intimni dijelovi tijela a radilo se o krupnim kadrovima, te niti jedan od dva modela nije sniman s udaljenosti, dok je tužiteljica prikazana u dva kadra i to kako pozira sjedeći u dnu dvorane, sjedeći prekriženih nogu s tim da joj niti grudi a niti lice nije bilo zamućeno, te u trećem kadru kada se djelomično obučena skida (oblači) s tim da nije imala grudnjak i dio u području grudi nije bio zamućen.
Nadalje, bez utjecaja je na odgovornost tuženika i činjenica što je akt tužiteljice već ranije u cijelosti bio izložen javnosti kao dio izložbe Adama i Eve koja se prikazivala u više gradova, jer se radi o potpuno različitim informacijama.
I po ocjeni ovog suda otkrivanje identiteta tužiteljice uz prikazivanje golih intimnih dijelova njena tijela su za tužiteljicu bila postraumatska iskustva koja su joj donijela neugodnosti u okolini, osjećaj poniženosti, osramoćenosti, izloženosti javnom komentiranju i odbačenosti od okoline, pa je pravilno prvostupanjski sud ocijenio rezultate raspravljanja u smislu čl. 21. ZOM-a u vezi sa čl. 200. Zakona o obveznim odnosima ("Narodne novine", broj: 53/91... 73/91.. 1 11/93., 3/94., 107/95., 7/96., 91/96., 112/99., 88/01.) i obvezao tuženika na naknadu nematerijalnu štete tužiteljici zbog povrede časti i ugleda u iznosu od 42.000,00 kn, kao realnom i pravičnom.

4.
Tip prakse: OGSZ građansko pravo
Godina: 2009 mjesec: 2 Odluka: 47.
Pn-6709/06
Gžn-1176/07 od 18. studeni 2008.g.
Članak 40., članak 42. i članak 47. Zakona o medijima
- objava ispravka

Činjenično stanje:

Prvostupanjskom presudom odbijen je tužbeni zahtjev tužitelja kojim on od I. tuženika i II. tuženice zahtjeva objavu ispravka informacije objavljene u Dnevniku dana 1. studenoga 2006., te je odbijen zahtjev za naknadu troškova parničnog postupka (točka I. izreke). Jedno je tuženiku naloženo tuženicima s osnove troška parničnog postupka isplatiti iznos od 1.830,00 kuna (točka II. izreke).
Županijski sud odbija žalbu tužitelja kao neosnovanu i potvrđuje presudu suda prvog stupnja.

Iz obrazloženja odluke suda drugog stupnja:

Predmet spora je zahtjev za objavu ispravka informacije podnesen temeljem odredbe članka 40. Zakona o medijima ("Narodne novine" broj: 59/04 - dalje: ZM) koji zahtjev tužitelj temelji na činjeničnoj osnovi iz koje bi u bitnom proizlazilo da je dana 1. studenoga 2006. u Dnevniku objavljen prilog u kojem je tužitelj grubo oklevetan.
Naime, time što je sud prvog stupnja propustio u ovom postupku postupati hitno na način određen člankom 47. ZM, odnosno time što je u uputi o pravnom lijeku protiv prvostupanjske presude sud prvog stupnja pogrešno naveo kao rok za izjavljivanje žalbe rok od 15 dana umjesto kraći rok od 3 dana (članak 52. stavak 1. ZM), nije dovedena u pitanje zakonitost presude jer je žalitelju koji je žalbu i izjavio u navedenom dužem roku i to pravovremeno, osigurana sudska zaštita, te opisani propusti nisu od takvog značaja, a niti žalitelj konkretno u tom smislu iznosi tvrdnje, da bi u situaciji i da ti propusti nisu učinjeni, za tužitelja bila donijeta povoljnija odluka.
Sud prvog stupnja zahtjev tužitelja u odnosu na oba tuženika odbio je kao neosnovan jer je utvrdio da za postupanje po zahtjevu za objavu ispravka informacije nisu ostvarene pretpostavke određene ZM. Tako je u odnosu na I. tuženika TV d.d. za film, audio i video zapise, radijsku i televizijsku djelatnost i marketing (dalje: TV d.d.) zahtjev za objavu ispravka informacije odbio je jer je utvrdio da je zahtjev pogrešno upućen nakladniku, u konkretnom slučaju nakladniku medija, koji ZM nije određen kao osoba za postupanje po takvom zahtjevu, slijedom čega je prihvatio osnovanim prigovor tog tuženika o promašenoj pasivnoj legitimaciji u odnosu na njega. U odnosu na II. tuženicu, koja je kod tuženika kao direktorica informativnog programa odgovorna za postupanje po zahtjevu za objavu ispravka, sud prvog stupnja isti zahtjev je odbio jer je utvrdio da se, podnoseći zahtjev pismeno po punomoćniku koji ujedno nije II. tuženici uz zahtjev dostavio i punomoć kao ovlaštenje za podnošenje takvog zahtjeva, tužitelj toj tuženici nije obratio na način kako je to određeno odredbom članka 40. i članka 42. ZM.
Pri tome valja navesti da žalitelj neosnovano ukazuje na propust suda prvog stupnja koji da nije po službenoj dužnosti radi utvrđivanja istine, proveo predložene dokaze jer je donošenja Zakona o izmjenama i dopunama ZPP ("Narodne novine" broj 117/03) izmijenjen dotadašnji članak 7. ZPP i napušteno načelo istraživanja materijalne istine po službenoj dužnosti. Stoga nije više dužnost suda potpuno i istinito utvrditi sporne činjenice o kojima ovisi osnovanost tužbenog zahtjeva nego je dužnost stranaka iznijeti činjenice na kojima temelje svoje zahtjeve i predložiti dokaze kojima se te činjenice utvrđuju, a sud je taj koji u okviru sustava slobodne ocjene dokaza odlučuje koje će predložene dokaze izvesti, a koje neće (članak 300. ZPP) odnosno koje će činjenice uzeti konačno kao dokazane (članak 8. ZPP), a o čemu je sud prvog stupnja dao jasne i dostatne razloge koje prihvaća i ovaj sud. i
U odnosu na I. tuženika valja navesti da je pravilno utvrđenje suda prvog stupnja obzirom da se tužitelj zahtjevom za objavu ispravka informacije obratio tuženiku, koji je nakladnik medija, te u odnosu na kojeg ne postoji zakonska obveza postupanja po takvom zahtjevu, da je u odnosu na tog tuženika osnovan prigovor promašene pasivne legitimacije.
I sve činjenice odlučne za utvrđivanje načina obraćanja tužitelja II. tuženici, kao osobi kod I. tuženika odgovornoj za informativni program te stoga odgovornoj za objavu ispravka informacije, sud prvog stupnja pravilno je i potpuno utvrdio.
U ovom postupku nije sporno da se tužitelj II. tuženici nije obratio osobno sa zahtjevom za objavu ispravka objavljene informacije, a koja je objavljena u Dnevniku NOVA TV dana 1. studenoga 2006., nego je to učinio pismeno po punomoćniku odvjetniku A. D. i to dana 4. studenoga 2006. elektronskom poštom (list 7 spisa) te istog tog dana i telefaksom i potom ponovno dana 6. studenoga 2006. telefaksom (list 8 spisa).
Sporno je je li pri tome punomoćnik II. tuženici dostavio i punomoć kao ovlaštenje za takvo postupanje.
Sud prvog stupnja, posebno ocjenom sadržaja zahtjeva za ispravak, kako onog poslanog elektronskom poštom, tako i onih poslanih telefaksom te ocjenom izjave punomoćnika tužitelja na ročištu od 23. studenoga 2006. (list 13-14 spisa), te potom njegovog povlačenja navedene izjave podneskom od 20. prosinca 2006. (list 27-29 spisa) pravilno je utvrdio da navedeni zahtjev II. tuženici nije bio potpisan od strane tužitelja kao podnositelja zahtjeva, odnosno uz zahtjev nije bila dostavljena i punomoć tužitelja A. D. kao punomoćniku.
Naime, kako je to pravilno utvrdio prvostupanjski sud iz sadržaja zahtjeva za objavu ispravka poslanog elektronskom poštom kao i iz onog poslanog telefaksom, ne proizlazi da bi punomoć bila poslana to posebno jer iz ispisa telefaksa proizlazi da je poslan dokument od dvije stranice, a nesporno je da je zahtjev i napisan na dvije stranice, te proizlazi da punomoć doista istovremeno sa ovim zahtjevom nije tuženicama poslana. To proizlazi i iz izjave punomoćnika tužitelja odvjetnika A. D. na ročištu 23. studenoga 2006. gdje je on sudu izričito izjavio uz zahtjev poslan telefaksom nije poslao i punomoć. Isto proizlazi i iz činjenice da je tužitelj ponovno dana 24. studenoga 2006. (list 22-23), dakle iza datuma tužbe u ovom postupku (10. studenoga 2006.), ponovno dostavljao tuženicima novi zahtjev za objavu ispravka iste informacije.
Za navedeno utvrđenje sud prvog stupnja dao je jasne i dostatne razloge i to posebno o tome zašto kasnije promijenjene, suprotne tvrdnje A. D., dakle, da je on ipak telefaksom punomoć poslao, kao uvjerljive nije prihvatio, a te razloge prihvaća i ovaj sud.
Odredbom članka 42. stavka 4. ZM taksativno su navedene situacije kada glavni urednik izuzetno nije dužan objaviti ispravak objavljene informacije. Tako je, između ostalog, navedeno da on nije dužan objaviti ispravak ako taj zahtjev nije potpisan po podnositelju zahtjeva, odnosno ovlaštenoj osobi državnog tijela ili pravne osobe.
Pravilno je, stoga, sud prvog stupnja na pravilno i potpuno utvrđeno činjenično stanje o tome da tužitelj nije potpisao zahtjev za ispravak niti je to učinila po njemu ovlaštena osoba, primijenio materijalno pravo navedenu odredbu članka 42. stavka 4. ZM u vezi s člankom 40. stavka 3. ZM kada je tužbeni zahtjev tužitelja podnesen u smislu odredbe članka 46. ZM, kao neosnovan odbio.

5.
Tip prakse: OGSZ građansko pravo
Godina: 2009 mjesec: 4 Odluka: 9.
Pn-6686/04
Gžn-118/09 od 10. veljače 2009.g.
Članak 52. stavak 4. Zakona o medijima
- dopuštenost revizije

Činjenično stanje:

Rješenjem suda prvog stupnja odbačena je kao nedopuštena revizija tužitelja izjavljena protiv pravomoćne drugostupanjske presude ovog suda broj Gžn-1153/07 od 29. siječnja 2008.
Županijski sud uvažava žalbu tužitelja i ukida rješenje suda prvog stupnja i predmet vraća istom sudu na ponovni postupak.

Iz obrazloženja odluke suda drugog stupnja:

Prvostupanjski sud pobijanu odluku donosi primjenom odredbe čl. 382. st. 1. ZPP u svezi s odredbom čl. 40.st. 2. ZPP prema kojoj je za ocjenu dopuštenosti revizije mjerodavna vrijednost predmeta spora.
Kako je, međutim, odredbom čl. 52. st. 4. Zakona o medijima ("Narodne novine", br. 59/04) izričito propisano da je protiv presude županijskog suda dopuštena revizija u sporovima za objavljivanje ispravka informacije, to je pobijano rješenje prvostupanjskog suda doneseno pogrešnom primjenom materijalnog prava.

6.
Tip prakse: OGSZ građansko pravo
Godina: 2009 mjesec: 4 Odluka: 34.
Pn-7812/08
Gžn-325/09 od 6. veljače 2009.g.
Članak 40. stavak 1, članak 42. stavak 4. i 5. i članak 48. stavak 3. Zakona o medijima
- ispravak informacije
- zahtjev za ispravak

Činjenično stanje:

Prvostupanjskom presudom odbijen je tužbeni zahtjev tužitelja kojim se nalaže tuženiku glavnom uredniku dnevnih novina da na stranici 6 "J. l." u prvom broju "J. l." (nakon pravomoćnosti) objavi tekst pod naslovom: Neistinit je tekst pod naslovom "K. i K." objavljen u "J. l." u broju 3629 od 25. srpnja 2008. godine a naročito neistinito da bi K. bio kriv za nepostupanje i propuste Hrvatskih tajnih službi vezanih za pronalaženje (i eventualno uhićenje) R. K. kao i informacije o boravku R. K. na teritoriju Republike Hrvatske.
Županijski sud odbija žalbu tužitelja kao neosnovanu i potvrđuje presudu suda prvog stupnja.

Iz obrazloženja odluke suda drugog stupnja:

Predmet ovog postupka jest zahtjev tužitelja kojim traži da se tuženiku naloži kao glavnom uredniku dnevnih novina "J. l." da na 6 stranici u prvom broju objavi ispravak informacije objavljene u J. l. broj 3629 od 25. srpnja 2008. godine pod naslovom "K. i K.", te je sud prvog stupnja utvrdio da je tužitelj uputio zahtjev od 29. srpnja 2008. godine glavnom uredniku lista "J. l." radi ispravka informacije objavljene u listu br. 3629 od 25. srpnja 2008. godine pod naslovom "K. i K." po punomoćniku V. M. odvjetniku u Zagrebu, ali bez priložene punomoći i da je navedeni zahtjev potpisao samo odvjetnik V. M.
Odredbom čl. 40. st. 1. Zakona o medijima ("Narodne novine" br. 59/04 dalje ZOM) propisano je da svatko ima pravo na objavljivanje ispravka informacije kojom su povrijeđena njegova prava ili interesi, dok je u st. 3. iste odredbe propisano da zahtjev za ispravak mora biti potpisan od strane podnositelja, te sadržavati sve potrebne podatke o podnositelju i njegovoj adresi.
Odredbom čl. 42. st. 4. ZOM-a propisano je da glavni urednik nije dužan objaviti ispravak informacije - ako ispravak nije potpisala ovlaštena osoba.
Obzirom na utvrđeno činjenično stanje ovaj sud drugog stupnja prihvaća ocjenu suda prvog stupnja da glavni urednik nije bio dužan objaviti zatraženi ispravak informacije kraj nesporne činjenice da je zahtjev potpisala osoba koja uz zahtjev nije priložila punomoć.
Stoga nije postojala zakonska obveza glavnog urednika da provjerava da li je ovlaštena osoba izdala punomoć svom punomoćniku - odvjetniku kad zahtjev nije priložena valjana punomoć za zastupanje u smislu čl. 84. i 89. Zakona o obveznim odnosima ("Narodne novine", 53/91, 73/91, 3/94, 7/96 i 112/99 - dalje: ZOO), budući je ugovor o zastupanju pravni odnos između zastupanog i njegovog punomoćnika koji se trećeg ne tiče.
Točno je da je odredbom čl. 42. st. 5. ZOM propisano da je glavni urednik dužan obavijestiti tužitelja o razlozima neobjavljivanja ispravka u slučajevima iz st. 4. iste odredbe u roku propisanom za objavu ispravka, međutim sama činjenica da isti nije postupio po navedenoj odredbi i tužitelja obavijestio o razlozima neobjavljivanja ispravka informacije ne obvezuje sud na to da usvoji zahtjev za ispravak informacije jer je odredbom čl. 48. st. 3. ZOM propisano da će u sporovima radi objave ispravka sud odbiti tužbeni zahtjev ako utvrdi da nije povrijeđeno pravo ili interes tužitelja ili je utvrđeno da postoji kakva druga okolnost zbog koje prema zakonu ne postoji obveza glavnog urednika na objavu ispravka.
Kako je sud prvog stupnja nesporno utvrdio da je prijedlog podnijela neovlaštena osoba to je pravilno ocijenio da nije postojala zakonska obveza glavnog urednika da provjerava da li je ovlaštena osoba izdala punomoć svom punomoćniku, te da nije postojala zakonska obveza na objavu ispravka informacije u smislu čl. 42. st. 4. toč. 4. ZOM-a.
Pri tome se na žalbene prigovore tužitelja može istaći da je nepostupanje glavnog urednika prema čl. 42. st. 5. ZOM-a sankcionirano odredbom čl. 62. st. 3. ZOM kojom je propisano da će se novčanom kaznom do 30.000,00 kn kazniti za prekršaj glavni urednik koji pisano ne obavijesti tražitelja o razlozima neobjavljivanja ispravka.

7.
Tip prakse: OGSZ građansko pravo
Godina: 2009 mjesec: 5 Odluka: 45.
Pn-1203/06
Gžn-52/08 od 24. veljače 2009.g.
Članak 21. stavak 4. i članak 22. stavak 2. Zakona o medijima
- pretpostavke koje dovode do
oslobođenja od odgovornosti

Činjenično stanje:

Prvostupanjskom presudom odbijen je tužbeni zahtjev tužitelja (stavak I izreke).
Županijski sud odbija žalbu tužitelja kao neosnovanu i potvrđuje presudu suda prvog stupnja.

Iz obrazloženja odluke suda drugog stupnja:


Predmet ovog postupka je zahtjev tužitelja za naknadu štete protiv tuženika kao nakladnika zbog štete koju je trpio objavom informacije.
Pošavši od utvrđenja da je:
- tuženik kao nakladnik u "V. l.", rubrika Crna kronika, dana 24. studenoga 2005. objavio informaciju da je tuženik pritvoren zbog sumnje da je počinio kazneno djelo silovanja maloljetnice, te da je u međuvremenu podignuta i optužnica, kao i da je 2004. godine tužitelj uhićen pa pušten zbog kaznenog djela uspostave ropstva, zbog čega je postupak obustavljen,
- da je informacija (da je tužitelj pritvoren zbog navedenog kaznenog djela) točna,
- da je postajalo opravdano zanimanje javnosti za objavu informacije i da je autor informacije postupao u dobroj vjeri, sud prvog stupnja odbio je tužbeni zahtjev.
Suprotno žalbi tužitelja sud prvog stupnja ispitao je sve okolnosti odlučne za pravilnu primjenu materijalnog prava, te na temelju izvedenih dokaza i njihove ocjene pravilno i potpuno utvrdio činjenično stanje.
Na navode iz žalbe valja odgovoriti da je autor informacije jasno i određeno prenio zbog čega je tužitelj pritvoren, te da izdvajanje iz konteksta dijela informacije, kako to čini tužitelj u svojoj žalbi, mijenja smisao informacije, zbog čega njegovi navodi u žalbi nisu prihvaćeni po ovom sudu drugog stupnja.
Također iz navode iz tužbe obzirom na notorno postupanje istražnih sudaca nije se moglo očekivati od autora informacije da zatraži posjet kod tužitelja, kako bi od njega provjerio informaciju.
Obzirom da je sud prvog stupnja utvrdio pretpostavke iz članka 21. stavka 4. Zakona o medijima koji dovode do oslobođenja tuženika od odgovornosti, pravilno je sud prvog stupnja odbio tužbeni zahtjev.
Pri tome valja još reći, glede dijela koji se odnosi na naknadu nematerijalne štete da je točna tvrdnja suda prvog stupnja kako u smislu odredbe iz članka 22. stavka 2. Zakona o medijima pravo na tužbu za naknade nematerijalne štete sukladno općim propisima obveznog prava ima osoba koja je prethodno zatražila od nakladnika objavljivanje ispravka sporne informacije, odnosno isprike nakladnika kada ispravak nije moguć.
U slučaju da tužitelj nije ostvario ovu procesnu pretpostavku, sud prvog stupnja trebao je odbaciti tužbu u tom dijelu.

8.
Tip prakse: OGSZ građansko pravo
Godina: 2009 mjesec: 5 Odluka: 46.
Pn-6841/06
Rev 616/08 od 28. siječnja 2009.g.
Članak 7. i članak 40. stavak 1. Zakona o medijima
- aktivna legitimacija za podnošenje
tužbe radi objave ispravka

Činjenično stanje:

Prvostupanjskom presudom odbijen je tužbeni zahtjev tužitelja po kojem je tuženik, glavni urednik dnevnih novina "J. l." dužan objaviti ispravak objavljene informacije u članku "J. l." godište IX od 14. rujna 2006.g. na stranici 20 dodatka dnevnog izdanja lista pod naslovom "J. l.", pod naslovom "Sinagoga u Zagrebu - Naš dug i simbol identiteta" autora I. B., budući je objavljena pogrešna tvrdnja odnosno netočan navod "da je inicijativa za obnovu Sinagoge stigla odozgo, a ne od građana", jer je nasuprot tvrdnji u citiranom članku, inicijativa za obnovu zagrebačke Sinagoge upravo došla odozdo, od građana, u konkretnom slučaju od odvjetnika S. P. iz Zagreba. Ispravak je tuženik dužan objaviti u prvom slijedećem broju dnevnog lista "J. l." u svim dnevnim, večernjim i online izdanjima, kao sastavni dio podnesene tužbe, sve u roku od 15 dana. Drugostupanjskom presudom odbijena je tužiteljeva žalba i potvrđena prvostupanjska presuda.
Vrhovni sud RH odbija reviziju tužitelja kao neosnovanu.

Iz obrazloženja odluke Vrhovnog suda RH:

U postupku pred nižestupanjskim sudovima je utvrđeno:
- da je u članku dnevnika "J. l." godište IX od 14. rujna 2006. na stranici 20. dodatka pod naslovom "Sinagoga u Zagrebu - Naš dug i simbol identiteta" autora I. B. između ostalog navedeno: "Inicijativa za obnovu sinagoge stigla je odozgo, ne od građana.",
- da se u istom članku ne spominje tužitelj, a niti njegov otac sada pok. S. P., niti bilo tko od obitelji P.
Tužitelj smatra da taj navod nije točan, jer da je inicijativa za obnovu zagrebačke Sinagoge došla odozdo - od građana i to od njegovog oca S. P. odvjetnika u Zagrebu.
Smatrajući da tužitelj nije dokazao osnovanost svoga tužbenog zahtjeva, nižestupanjski sudovi su odbili tužbeni zahtjev, a time su materijalno pravo pravilno primijenili.
Prema odredbi čl. 40. st. 1. Zakona o medijima ("Narodne novine", broj 59/04 - dalje u tekstu: ZM) svatko ima pravo od glavnog urednika zahtijevati da bez naknade objavi ispravak objavljene informacije kojom su bila povrijeđena njegova prava ili interesi, a pravo na ispravak imaju i pravne osobe i druge organizacije i tijela, ako su informacijom bila povrijeđena njihova prava i interesi. U smislu iste zakonske odredbe svrha ispravka je ispravljanje netočne ili nepotpune informacije.
U konkretnom slučaju nisu ispunjene pretpostavke za primjenu navedene zakonske odredbe, jer objavljenom informacijom nisu bila povrijeđena tužiteljeva prava ili interesi.
Prema odredbi st. 7. istoga članka ako je osoba na koju se odnosi informacija umrla, pravo na objavljivanje ispravka i pravo odgovora imaju njezina djeca, posvojenici, bračni drug, roditelji, posvojitelji, braća i sestre, ili pravna osoba, ako se informacija odnosi na djelatnost pokojnika u vezi s tom pravnom osobom. U ovom slučaju objavljena informacija nije se odnosila niti na tužiteljevog oca pok. S. P., jer se objavljenom informacijom ne govori ništa niti o njemu, pa nije ostvarena pretpostavka niti za primjenu te zakonske odredbe.
Okolnost što je tužiteljev otac poticao izgradnju zagrebačke Sinagoge, ne daje tužitelju pravo na objavu ispravka predmetne objavljene informacije, jer objavljenom informacijom nisu povrijeđena prava ili interesi tužitelja ili njegovog oca, budući da se u predmetnom članku ne govori o njima.

9.
Tip prakse: OGSZ građansko pravo
Godina: 2009 mjesec: 5 Odluka: 47.
Pn-3969/04
Gžn-2758/07 od 24. veljače 2009.g.
Članak 21. stavak 4 alineja 3. Zakona o medijima
- postojanje pretpostavki za
oslobođenje nakladnika za
odgovornost za štetu

Činjenično stanje:

Prvostupanjskom presudom odbijen je tužbeni zahtjev tužitelja za isplatu naknade štete u iznosu od 200.000 kn (stavak I. izreke).
Županijski sud odbija žalbu tužitelja kao neosnovanu i potvrđuje presudu suda prvog stupnja.

Iz obrazloženja odluke suda drugog stupnja:

Predmet tužbenog zahtjeva je naknada materijalne i nematerijalne štete zbog objave članka u tjedniku "A." broj 2260 od 8. travnja 2004. godine, u kojem je na naslovnoj stranici objavljena slika tužitelja i naslov "R. D. u A., šef N. F. liječi se od droge", a na stranama 10. i 11. tog tjednika objavljeno je više fotografija tužitelja i naslov "Životna odluka slavnog glazbenika"," R. D. liječi se od droge u austrijskoj klinici".
Tužitelj tužbeni zahtjev temelji na tvrdnji da zbog objave neistiniti informaciji o tužiteljevoj ovisnosti o drogi i navodnom liječenju u austrijskoj poliklinici, on i njegova obitelj trpe neugodnosti i osudu okoline, zbog čega je tužitelj imao zdravstvenih problema, počeo je izbjegavati izlaske iz kuće, te pati od nesanice i stalne uznemirenosti. Tužitelj tvrdi da nikada nije uzimao drogu, da se u vrijeme objave spornog članka bio povukao u svoju vikendicu u Gorskom Kotaru gdje je mir, kako bi mogao pisati pjesme, a da je nakon objave članka došao u predinfarktno stanje, vjerojatno izazvano objavom spornog teksta, te da su mu propali poslovni pregovori, uslijed čega trpi materijalnu štetu.
Na temelju provedenih dokaza sud je utvrdio da autorica članka, novinarka M. K., informaciju o odlasku tužitelja na liječenje o kojem se govori u spornom članku, dobila od tužiteljevog menadžera V. M. (a i od nekolicine njegovih bliskih prijatelja), slijedom čega je prvostupanjski sud pravilno zaključio da je imala osnovan razlog povjerovati da su te informacije točne, a kako se radi o vrlo popularnoj osobi (dugi niz godina prisutnoj u javnom životu), da je postojalo opravdano zanimanje javnosti za objavu te informacije. Također, s obzirom da su informacije dobivene od bliskih suradnika tužitelja, te s obzirom na sadržaj članka koji o tužitelju govori kao o hrabroj osobi koja je donijela sudbinsku odluku, i kao o dobrom prijatelju kojem najbliži suradnici daju podršku i ispraćaju ga s dobrim željama za što brži oporavak i povratak kući, sud zaključuje da je postupano u dobroj vjeri, slijedom čega pravilno zaključuje o postojanju pretpostavki za oslobođenje nakladnika od odgovornosti za štetu (čl. 21. st. 4. alineja 3. Zakona o medijima - "Narodne novine" broj 59/04).
Sud prvog stupnja je uz valjane razloge izveo ocjenu provedenih dokaza, pa tako i iskaza ključnog svjedoka V. M., tužiteljevog menadžera, koji je u ovom postupku osporio iskaz autorice članka M. K. i glavnog urednika D. J., da bi im dao informacije o odlasku tužitelja na liječenje. Takav njegov iskaz sud je ocijenio neuvjerljivim i kontradiktornim, obzirom na činjenicu da je u slijedećem broju "A." (od 15. travnja 2004. godine) objavljen članak pod naslovom "Obrat u slučaju D.", u kojem navedeni svjedok izjavljuje da je znao za R. liječenje u Austriji, da su se za istim stolom našli V. K., J. P., R. D. i on, te da ih je R. zamolio da mu daju mjesec-dva odmora jer je odlučio otputovati u Austriju, objasnivši im da se želi izliječiti od ovisnosti. Navedeni članak nije demantiran, pa je sud prvog stupnja pravilno i uz valjane razloge prihvatio iskaze svjedoka M. K. i D. J. koji su uvjerljivo govorili o okolnostima pod kojima su od spomenutog svjedoka dobili informacije objavljene u spornom članku.
Sud je pravilno i uz valjane razloge cijenio i činjenicu da su do sada u nekoliko navrata u domaćim tjednim novinama objavljivani članci s intervjuima tužitelja u kojima je sam govorio o svojim iskustvima s drogom, koje izjave (i članke) tužitelj, prema vlastitom iskazu, nije demantirao.
Također, sud prvog stupnja uz valjane razloge nije prihvatio tvrdnju tužitelja o postojanju direktne i isključive uzročne veze između brojnih zdravstvenih tegoba koje opisuje tijekom postupka i objave spornog članka, citirajući isječke iz različitih intervjua tužitelja koje je dao prije objave spornog članka, u kojima tužitelj na široko i detaljno govori o različitim zdravstvenim teškoćama, psihičke i fizičke prirode, te ih pripisuje stresu, putovanjima, pušenju i alkoholu, te citirajući izjavu tužitelja objavljenu u "V. l." od 7. travnja 2004. godine (dan prije objave predmetnog članka), u kojoj navodi da je sa suprugom bio u Gorskom Kotaru, a da je četiri dana prije toga bio u predinfarktnom stanju te išao na hitnu, a nakon toga na terapiju, navodeći da je tijelo reagiralo na napor koji je uložio u posljednji album.
Slijedom navedenog, žalbenim navodima da je dokazao da od 8. ožujka 2004. godine nije napuštao Hrvatsku, te da je dokazao da je u spornom razdoblju imao problema sa srcem, tužitelj nije osporio pravilnost i zakonitost pobijane prvostupanjske presude, a slijedom toga i nastanak štete.

10.
Tip prakse: OGSZ građansko pravo
Godina: 2009 mjesec: 6 Odluka: 58.
Pn-5947/04
Gžn-133/09 od 4. veljače 2009.g.
Članak 21. stavak 1. i 3. Zakona o medijima
- objava ispravka
- pasivna legitimacija

Činjenično stanje:

Prvostupanjskom presudom odbijen je tužbeni zahtjev tužiteljice kojim traži da se naloži tuženiku da na I. programu Hrvatske televizije uoči informativno - političke emisije oko 22,00 sata kroz razdoblje od pet radnih dana, od ponedjeljka do petka, bez komentara, o nastupu pravomoćnosti ove presude, u roku od 8 dana, objavi demant s isprikom.
Županijski sud odbija žalbu tužiteljice kao neosnovanu i potvrđuje presudu suda prvog stupnja.

Iz obrazloženja odluke suda drugog stupnja:

Prema odredbi članka 21. st. 1. Zakona o medijima ("Narodne novine" br. 59/04- dalje: ZM), nakladnik koji informacijom objavljenom u mediju prouzroči drugome štetu dužan ju je naknaditi.
Međutim, tuženik u ovom postupku ne predstavlja nakladnika u smislu navedenog zakona, zbog čega tužiteljica ne može, prema Zakonu o medijima, tražiti objavu ispravka informacije, što je pravilno utvrdio sud prvog stupnja.
To tim više, što je, i po tvrdnji tužiteljice, tuženik, nakon što ga je tužiteljica upozorila obustavio emitiranje tih spotova.
Naime, nedvojbeno je, što je pregledavanjem priložene DVD snimke utvrdio i ovaj, viši, sud da je prilog sniman na javnom mjestu, u poslovnim prostorijama tuženika, te da su, osim tužiteljice snimljeni i drugi ljudi, dijelom u poslovnici koji obavljaju razne poslove u banci, a dijelom na cesti ispred poslovnice, a tužiteljica je, snimljena na kratko, kako prilazi šalteru, te stoji uz njega obavljajući određeni posao, samo djelomično joj se vidi lice.
Prema tome, kako je navedeni spot sniman na javnom mjestu, to nema razloga za odgovornost tuženika za štetu, koja se prosuđuje sukladno odredbi čl. 21. stav 3. ZM.
Osim toga, tužiteljica nije dokazala da bi joj objavljivanjem spornih spotova nastala šteta u smislu odredbe članka 21. stav 2. Zakona o medijima, koja bi opravdavala dosuđenje naknade, jer nije dokazala u čemu se ista sastoji.
Naime, tužiteljica u svom iskazu navodi da su je, nakon objavljivanja spotova počeli nazivati kolege novinari i prijatelji, da je postala maneken Privredne banke tj. HDZ-a, te su je isti počeli ignorirati, a naročito kolege urednici u Slobodnoj Dalmaciji, zbog čega joj više nisu davali pisati članke za njih, koje je ona kao politički novinar pisala. U privatnom životu sve se svelo na zadirkivanje i ispitivanje, te je dovedena u situaciju da se stalno nešto ispričava i objašnjava, zbog čega se osjećala izolirano i poniženo i počela piti antidepresive koje joj je propisala njezina prijateljica psihijatrica dr. S. K., kojoj je od tada pa sve do danas hodala na seanse.
Međutim, tužiteljica je odustala od saslušanja te svjedokinje, navodeći da se ista već duže vrijeme nalazi izvan Hrvatske, te se neće brzo vratiti.
Osim toga, iako tužiteljica u svom iskazu navodi da je nakon objavljivanja spornih sporotva prestala pisati članke za S. D., a što potvrđuje i svjedok Z. B., iz podataka priloženih u spisu vidljivo je da je tužiteljica nakon objave tih spotova i dalje nastavila pisati za S. D. tijekom 8., 9., 10. i 11. mjeseca 2004. godine, za što su joj i isplaćivani honorari.
Stoga, kako tužiteljica nije dokazala postojanje štete, te u čemu bi se ista sastojala, to nije bilo razloga za nadoknadu iste, zbog čega je sud prvog stupnja, pravilno, temeljem odredbe članka 21. a. ZPP odbio tužbeni zahtjev.


1  2  3  4  Sljedeća
