Libel: Common Law Elements

Libel law is designed to protect individuals interest in their reputation, per-
mitting aggrieved parties to sue those who make false and defamatory state-
ments of fact about them. Generally, plaintiffs must prove four things to
prevail:

* Identification (that the utterances in question are about the plaintiff)

* Publication (that at least one third party has heard or read the charges)

* Defamation (that the utterance would tend to damage reputation)

* Fault (that the speaker or publisher was guilty, minimally, of negligence in
disseminating the charges)

I'he court cases in this chapter were selected because they exemplify key
principles of common law applied to libel, long before the Supreme Court ever
supgested that the First Amendment itself places important limitations on the

ie of libel suits to squelch political debate.
In Greenbelt Cooperative Publishing Association v. Bresler, the Supreme
L ourt says that language is complex, and that utterances that seem to make

lalse factual allegations may instead be expressions only of the speaker’s opin-
in. What does it mean, the Court had to decide, to call someone a “black-
Mailer”? The answer, as you will see, is that “it depends . . . upon the context.”
Although the case was decided a few years after the Court had applied consti-
titional limitations to libel law, its holding is not dependent on First Amend-
iment doctrine.

Next comes Nichols v. Moore, a case right out of the headlines, in which the
biuther of one of the Oklahoma City bombing conspirators sued film director
Michiel Moore, whose Bowling for Columbine, he alleges, suggests that he, too,
wis criminally involved. You can view the relevant scenes from the film on my
webuite, www.paulsiegelcommlaw.com.

é




\

\]

\d

\

46 CHAPTER 3 ®= LIBEL: COMMON LAW ELEMENTS

Sexual orientation is the issue in Amrak Productions v. Morton, a case in-
volving rock star Madonna, and a photo whose caption introduced some con-
fusion into who is who in her entourage. (The relevant photo that led to the
suit is also on my website.)

Stanton v. Metro Corporation serves as a cautionary tale, reminding us that
we might be guilty of libeling another even if we never mention her by name.
The court here tells us that we must consider the visuals as well as the text,
and even take into consideration the likelihood that reasonable readers will
actually see an article’s disclaimers, which, if read, would make clear that there
is no defamation. The case involves an illustrated Boston magazine article
about very sexually active teens. (Again, you can visit my website to see the
article.)

Next we look at a case involving Kato Kaelin, who achieved fame of sorts
by dint of his status as O. J. Simpson’s houseguest at the time of Simpsonis
murder trial (Kaelin v. Globe Communications Corporation). Kaelin’s suit
against a tabloid newspaper emphasizes that a misleading headline can be d_e—
famatory even if the article it introduces is not. (The tabloid cover is also avail-
able on my website.)

Finally we examine Diaz v. NBC, a fascinating case involving the film Amer-
ican Gangster and the difficulty in establishing the libel element of identifica-
tion when dealing with works that, although based on true events, are
somewhat fictionalized.

= Greenbelt Cooperative Publishing

Association v. Bresler

398 U.S. 6 (1970)
Justice Stewart:

The petitioners are the publishers of a small weekly newspaper, the Green?elt
News Review, in the city of Greenbelt, Maryland. The respondent Bresler is a
prominent local real estate developer and builder in Greenbelt, and was, dur-
ing the period in question, a member of the Maryland House of Delegat.es
from a neighboring district. In the autumn of 1965 Bresler was engaged in
negotiations with the Greenbelt City Council to obtain certain zoning vari-
ances that would allow the construction of high-density housing on land
owned by him. At the same time the city was attempting to acquire another
tract of land owned by Bresler for the construction of a new high school. Ex-
tensive litigation concerning compensation for the school site seemed immi

Greenbelt Cooperative Publishing Association v. Bresler 47

nent, unless there should be an agreement on its price between Bresler and
the city authorities, and the concurrent negotiations obviously provided both
parties considerable bargaining leverage.

These joint negotiations evoked substantial local controversy, and several
tumultuous city council meetings were held at which many members of the
community freely expressed their views. The meetings were reported at length
in the news columns of the Greenbelt News Review. Two news articles in con-
secutive weekly editions of the paper stated that at the public meetings some
people had characterized Bresler’s negotiating position as “blackmail.” The
word appeared several times, both with and without quotation marks, and was
used once as a subheading within a news story.

Bresler reacted to these news articles by filing the present lawsuit for libel,
seeking both compensatory and punitive damages. The primary thrust of his
complaint was that the articles, individually and along with other items pub-
lished in the petitioners’ newspaper, imputed to him the crime of blackmail.
T'he case went to trial, and the jury awarded Bresler $5,000 in compensatory
damages and $12,500 in punitive damages. The Maryland Court of Appeals
affirmed the judgment.

[t is not disputed that the articles published in the petitioners’ newspaper
were accurate and truthful reports of what had been said at the public hearings
before the city council. The contention is, rather, that the speakers at the meet-
ing, in using the word “blackmail,” and the petitioners in reporting the use of
that word in the newspaper articles, were charging Bresler with the crime of
blackmail, and that since the petitioners knew that Bresler had committed no
such crime, they could be held liable for the knowing use of falsehood. It was
upon this theory that the case was submitted to the jury, and upon this theory
that the judgment was affirmed by the Maryland Court of Appeals. For the
teasons that follow, we hold that the word “blackmail” in these circumstances
was not slander when spoken, and not libel when reported in the Greenbelt
News Review.

There can be no question that the public debates at the sessions of the city
council regarding Bresler’s negotiations with the city were a subject of substan-
tial concern to all who lived in the community. The debates themselves were
heated, as debates about controversial issues usually are. During the course of
the arguments Bresler’s opponents characterized the position he had taken in
his negotiations with the city officials as “blackmail.” The Greenbelt News Re-
view was performing its wholly legitimate function as a community newspaper
when it published full reports of these public debates in its news columns. If
the reports had been truncated or distorted in such a way as to extract the
word “blackmail” from the context in which it was used at the public meet-




48 CHAPTER 3 ®= LIBEL: COMMON LAW ELEMENTS

ings, this would be a different case. But the reports were accurate and full.
Their headlines, “School Site Stirs Up Council—Rezoning Deal Offer De-
bated” and “Council Rejects By 4-1 High School Site Deal,” made it clear to
all readers that the paper was reporting the public debates on the pending land
negotiations. Bresler’s proposal was accurately and fully described in each arti-
cle, along with the accurate statement that some people at the meetings had
referred to the proposal as blackmail, and others had indicated they thought
Bresler’s position not unreasonable.

It is simply impossible to believe that a reader who reached the word
“blackmail” in either article would not have understood exactly what was
meant: it was Bresler’s public and wholly legal negotiating proposals that were
being criticized. No reader could have thought that either the speakers at the
meetings or the newspaper articles reporting their words were charging Bresler
with the commission of a criminal offense. On the contrary, even the most
careless reader must have perceived that the word was no more than rhetorical
hyperbole, a vigorous epithet used by those who considered Bresler’s negotiat-
ing position extremely unreasonable. Indeed, the record is completely devoid
of evidence that anyone in the city of Greenbelt or anywhere else thought
Bresler had been charged with a crime.

To permit the infliction of financial liability upon the petitioners for pub-
lishing these two news articles would subvert the most fundamental meaning
of a free press. Accordingly, we reverse the judgment and remand the case to
the Court of Appeals of Maryland for further proceedings not inconsistent
with this opinion.

POINTS FOR DISCUSSION

1. Does Justice Stewart’s analysis suggest that readers will always “get the
joke” when newspapers engage in exaggeration, irony, or “rhetorical hyper-
bole”? How would such an assumption square with the many times that
news outlets have felt the need to apologize to individuals or to whole
groups who have felt maligned by a failed attempt at humor?

2. The Greenbelt News Review escaped liability because the larger context
made clear that it was not really accusing Bresler of criminal activity. What
should happen in situations where the allegedly libelous words are vague
on their face, but highly inflammatory if a larger context is known? For
example, suppose that a state governor is accused in the press of having
fashioned a “final solution” for prison unrest, If the governor sues for libel,
could the media plausibly claim that very few of its readers know enough

Nichols v. Moore 49

about contemporary history to recognize the phrase as a reference to the
Nazis’ program of genocide, and that “final solution” could refer inno-
cently to a solution that would not have to be revisited?

» Nichols v. Moore

477 F.3d 396 (6th Cir. 2007)
Judge Guy:

In 2002, documentary film producer Michael Moore released the movie Bowl-
ing for Columbine, which explored the topic of gun violence in America. As
part of the movie, Moore interviewed James Nichols, the brother of convicted
Oklahoma City bomber Terry Nichols and acquaintance of convicted Okla-
homa City bomber Timothy McVeigh. Moore edited the three-hour interview
with James Nichols and included ten minutes of this interview in the movie.
Related to this interview, Moore also included a brief narration regarding the
Oklahoma City bombing. James Nichols asserts that this narration was defam-
atory.!

Nichols asserts that the narration defamed him because it falsely stated that
he made practice bombs before Oklahoma City and because the narration
falsely implied that he was arrested and charged in connection to the Okla-
homa City bombing. In contrast to Moore’s narration, Nichols asserts that he
did not make practice bombs and that he was never arrested or charged with
a criminal offense in connection to the Oklahoma City bombing. Instead,
Nichols asserts that, shortly after the Oklahoma City bombing, he was charged
with an explosives offense which was not related to the Oklahoma City bomb-
ing and which was ultimately dismissed.

[n October 2003, Nichols filed the present action in the Eastern District of
Michigan against defendant Michael Moore; the district court granted sum-
mary judgment for defendant Michael Moore and entered a final judgment in
Moore’s favor. Nichols now appeals the district court’s summary judgment
ruling to this court.

In support of his summary judgment motion, defendant Michael Moore
lasserted] that the statements regarding James Nichols in Bowling for Colum-
bine were substantially true.

I The relevant scenes are on my website, www.paulsiegelcommlaw.com. On the left
side (Communication Law in America), click on “Video Clips,” then “Chapter 3,” then
on Bowling for Columbine,”

g




50 CHAPTER 3 ®= LIBEL: COMMON LAW ELEMENTS

1. McVeigh and the Nichols brothers made practice bombs before Oklahoma City.
Plaintiff James Nichols first argues that the district court did not draw .all
reasonable inferences in his favor in concluding that the “made practice
bombs” statement was substantially true. Nichols asserts that the district court
failed to accept as true his under-oath statements asserting that he 'had never
experimented with explosive devices and that the only explosive device he ever
made was a small pill-vial bomb made out of black powder to loosen soybeans
lodged in his grain bin. Plaintiff misconstrues the appropriate legal standard.

In libel cases such as the present one, it is the plaintiff’s burden to prove
falsity. [Under Michigan law], “damages shall not be awarded in a libel actlo‘n
for the publication or broadcast of a fair and true report of matters of public
record, a public and official proceeding, or of a governmental notice, an-
nouncement, written or recorded report or record generally available to t.he
public, or act or action of a public body, or for a heading of the report which
is a fair and true headnote of the report.” ‘

In its opinion, the district court reasoned that there was sufficient evidence
in the public record to justify Moore’s “made practice bombs” statement. The
district court relied on an affidavit provided by FBI Agent Patrick W. Wease:
“James Nichols further stated that he participated with McVeigh and. Terry
Nichols in making ‘bottle bombs’ in 1992, and that in 1994, he, James N1ch<?ls,
has made small explosive devices using prescription vials, pyrodex, blasting
caps, and safety fuse.” .

The district court next noted that the amended criminal complaint also ref-
erenced several sources which described plaintiff making bombs. Additionally,
the district court referred to an order of detention pending trial that was en-
tered by the magistrate against plaintiff, which found that there was clear _and
convincing evidence that plaintiff had experimented with explosw_e matenals).y

Nichols also argues that the second half of the “made practice bomb.s
statement is defamatory because there was no evidence that any practice
bombs were made in preparation for Oklahoma City. Moore’s statement merely
stated, however, that “McVeigh and the Nichols brothers made practice bombs
before Oklahoma City.” There is no dispute that any practice bc?mbs made on
Nichols’s property were made “before Oklahoma City.” Accordingly, we agree
with the district court’s finding that the entire “made practice bombs before
Oklahoma City” statement is substantially true.

2. Terry and James were both arrested in connection to the bombing. 5
The district court viewed the “arrested in connection to the bombing
statement as troubling because Nichols is correct in asserting that he was never
arrested or charged for having committed any criminal act directly related to

Nichols v. Moore 51

the Oklahoma City bombing. Nichols is also correct in asserting that Michael
Moore knew this fact to be true when he published Bowling for Columbine.
Despite the troubling nature of Moore’s statement, we nevertheless agree with
the district court’s finding that Moore’s “arrested in connection to the bomb-
ing” statement is substantially true.

Though Nichols was neither charged nor arrested regarding the Oklahoma
City bombing, we believe that Nichols’s arrest was sufficiently in connection
(o the bombing for Moore’s statement to be considered “substantially true.”
Nichols was arrested only days after the bombing and his arrest was brought
about by the FBI’s investigation into Timothy McVeigh’s and Terry Nichols’s
roles in the bombing. Additionally, Nichols was held as a material witness in
connection to the Oklahoma City bombing, and Nichols himself admitted that

he did not know whether this constituted an arrest in connection to the
bombing.

). Officials charged James, who was at the hearing, and Terry, who was not, with
conspiring to make and possess small bombs.

Nichols next argues that the district court erred in finding that the “officials
charged James with conspiring to make and possess small bombs” statement
was substantially true. We agree with the district court’s finding. In the 1995
criminal prosecution of plaintiff, the federal grand jury indictment charged
plaintiff with “Conspiracy to Possess Unregistered Firearms.” The indictment
illeged that “the co-conspirators would manufacture destructive devices on
Nichols” farm in Decker, Michigan.” The “overt acts” section asserted: “In
approximately 1992, James Nichols, Terry Nichols and Timothy McVeigh ex-
perimented in the manufacture and detonation of destructive devices made up
of readily available materials such as brake fluid and diesel fluid.”

Based on the allegations of the indictment against James Nichols, we find
that Moore’s statement is substantially true.

| But the feds didn’t have the goods on James, so the charges were dropped.

We agree with the district court’s finding that this statement is “literally and
substantially true.” It is undisputed that the charges against James Nichols
were dropped due to a lack of evidence against him.

Lastly, we consider whether the district court correctly rejected plaintiff’s
defamation by implication claim. By this claim, Nichols argues that even if
Moore’s statements were literally true when read in isolation, when viewed in
their entirety and in proper context, they defamed plaintiff by implying that
he was involved in the Oklahoma City bombing. Under Michigan law, claims




52 CHAPTER 3 ® LIBEL: COMMON LAW ELEMENTS

of defamation by implication, which by nature present ambiguous evidence
with respect to falsity, face a severe constitutional hurdle. [As Michigan] Chief
Justice Cavanaugh [has written], “a defamation defendant cannot be held lia-
ble for the reader’s possible inferences, speculations, or conclusions, where the
defendant has not made or directly implied any provably false factual asser-
tion, and has not, by selective omission of crucial relevant facts, misleadingly
conveyed any false factual implication.”

In the present case, each sentence of Moore’s narration regarding James
Nichols in Bowling for Columbine is substantially true. Though it is possible
that a viewer of the movie could erroneously conclude that James Nichols
made practice bombs in preparation for Oklahoma City, and was arrested and
charged in the Oklahoma City bombing, the court finds that plaintiff’s evi-
dence cannot meet the high hurdle presented by a defamation by implication
claim. Plaintiff has not presented any evidence indicating that Michael Moore
intended to falsely implicate James Nichols in the Oklahoma City bombing.
Plaintiff’s claim for defamation by implication must fail.

POINTS FOR DISCUSSION

1. Moore clearly characterized Nichols’s pre-Oklahoma City bomb making as
“practice.” Practice for what? Is not the most natural interpretation of
Moore’s narration that Nichols was practicing for the deadly bombing of
the federal building?

2. In a similar vein, do you think the court was straining a bit in its interpreta-
tion of the assertion that Nichols had been arrested “in connection to” the
bombing? Was not again the most natural interpretation that Nichols might
have been as culpable as his brother and McVeigh?

s Amrak Productions v. Morton

410 F.3d 69 (1st Cir. 2005)
Judge Torruella:

James Albright, a former bodyguard and lover of Madonna, and his corporate
agent, Amrak Productions, Inc. appeal from the dismissal of their defamation
claim stemming from the publication of a tell-all book, Madonna. In a nut-
shell, defendants-appellees author and publishers allegedly portrayed Albright
as a homosexual by miscaptioning a picture of a homosexual individual with

Amrak Productions v. Morton 53

Albright’s name in a book and magazines.? The district court dismissed appel-
lants’ claims, finding that for the “photograph to make any kind of statement
regarding Albright’s sexuality requires the Court to pile inference upon innu-
endo, innuendo upon stereotype.” The court also applied recent Federal and
State Supreme Court decisions on homosexuality to hold that a statement
identifying an individual as homosexual is not defamatory per se under Massa-
chusetts law. Appellants argue otherwise, stating that continued societal and
governmental acceptance of various forms of discrimination against homosex-
uals should lead to a presumption of injury. We affirm the dismissals, albeit
on more limited grounds than the district court’s holding.

Amrak employed Albright—who has been involved in the personal and
professional security business for over ten years—as a professional bodyguard.
I'rom January to July 1992, Albright served as Madonna’s bodyguard, during
which time he became romantically involved with the artist and remained so
until 1994. In December 2000, Albright entered into a contract with O’Mara
Books to sell information about Madonna for an upcoming biography. The
book, entitled Madonna, was written by author Andrew Morton and published
by O’Mara Books in the United Kingdom and by St. Martin’s Press in the
United States in 2001. Chapter 11 of the book details Albright’s relationship
with Madonna.

The book also contains forty-eight pages of photographs, including one in
which Madonna is accompanied by two men. The man to the left is wearing
black pants, a black and white shirt, a black leather jacket, tinted sunglasses, a
utring necklace, and an earring. The caption states:

Madonna attends ex-lover Prince’s concert with her secret lover and one-time
bodyguard Jimmy Albright (left). Albright, who bears an uncanny resemblance
to Carlos Leon, the father of Madonna’s daughter, enjoyed a stormy three-year

relationship with the star. They planned to marry, and had even chosen names
for their children.

Ihis photograph allegedly defamed Albright because the man pictured was, in
fact, Jose Guitierez, an “outspoken homosexual” who “often dressed as a
woman,” and engaged in what appellants describe as “homosexual, sexually
praphic, lewd, lascivious, offensive, and possibly illegal” conduct. Guitierez
was employed as one of Madonna’s dancers.

I'he photo can be seen at www.paulsiegelcommlaw.com, if you click on the left

side (Communication Law in America) on “Images from Book,” then “Chapter 3,”
" " ; :
then "Madonna,




“.Hm

54 CHAPTER 3 = LIBEL: COMMON LAW ELEMENTS

On November 12, 2001, People magazine, a publication of Time Inc., pub-
lished the same photograph along with the erroneous caption. News of the
World, a publication of News Group Newspapers, Ltd., published the same on
March 17, 2002.

Appellants subsequently brought suit in the District of Massachusetts. On
May 28, 2004, the district court granted appellees’ motion to dismiss on all
counts. First, the court held that no reasonable view of the photograph and
text would suggest that Albright is homosexual, and thus the publication can-
not be construed as defamatory. Alternatively, the court held that imputing
homosexuality cannot be considered defamatory per se in Massachusetts.
Given appellants’ failure to state a defamation claim, the court dismissed the
derivative claims of commercial use, false light invasion of privacy, emotional
distress, negligence, and unfair trade practices. This appeal follows.

Appellants first argue that they have met the pleading requirements neces-
sary to survive a motion to dismiss a defamation claim. We disagree. To prevail
in a defamation claim, plaintiffs must establish that defendants were at fault
for the publication of a false statement regarding the plaintiff, capable of dam-
aging the plaintiff’s reputation in the community, which either caused eco-
nomic loss or is actionable without proof of economic loss. A court may
dismiss written defamation claims, i.e., libel claims, if the communication is
incapable of a defamatory meaning. This threshold question, whether a com-
munication is reasonably susceptible of a defamatory meaning, is a question
of law for the court.

A communication is susceptible to defamatory meaning if it would tend to
hold the plaintiff up to scorn, hatred, ridicule or contempt in the minds of any
considerable and respectable segment in the community. The communication
must be interpreted reasonably, leading a “reasonable reader” to conclude that
it conveyed a defamatory meaning. Context matters in assessing such claims:
Courts must consider all the words used, not merely a particular phrase or
sentence.

The miscaptioned photograph in the instant case is not reasonably suscepti-
ble of a defamatory meaning. Nothing in Guitierez’s appearance, particularly
given the accompanying caption stressing Albright’s heterosexuality (e.g., Ma-
donna’s “secret lover”), gives any indication that Albright is homosexual. To
draw such an inference, the reader—who would have to view homosexuals
with “scorn, hatred, ridicule or contempt,” must follow Madonna and her co-
hort closely enough to recognize Guitierez as a gay man, but not closely
enough to know Guitierez’s name or what Albright looks like. Few, if any,
readers would fall into this “considerable and respectable segment in the com:
munity.”

“tanton v. Metro Corporation 55

T'he context of the text accompanying the photograph further deflates any
argument that the photo conveys a defamatory meaning. When we consider
all the words used in the accompanying text—including phrases such as Al-
bright’s “long-time girlfriend,” his “hot and heavy” affair with Madonna, their
sexual encounters, and Albright’s “fling” with a “girl at a club”—we find that
no reasonable reader could conclude that Albright is homosexual. This conclu-
sion is supported by the caption, which states that Albright was Madonna’s
secret lover,” that they “enjoyed a stormy three-year relationship,” and that
they planned to marry and “had even chosen names for their children.”

Given appellants’ failure to satisfy the threshold question of defamatory
meaning, we affirm the court’s dismissal of the defamation claim. Moreover,
piven the court’s correct finding that the photograph and its caption make no
imputation of homosexuality, we need not decide whether such an imputation
constitutes defamation per se in Massachusetts.

I'he district court’s judgments are affirmed.

POINTS FOR DISCUSSION

I, The court seems to assume that references to a person’s heterosexual con-
duct (such as to a man’s having been Madonna’s secret lover, etc.) negate
the possibility of that same person also engaging in homosexual behavior.
Does bisexuality’s being far more prevalent than a 100 percent homosexual
orientation have any implications for the court’s logic?

Unlike the district court, this appellate decision carefully sidesteps the ques-
tion of whether it can ever be libelous to accuse someone of being gay. After
all, the United States Supreme Court has said that sodomy laws are uncon-
stitutional, and it is relevant, too, that the Amrak case was based on Massa-
chusetts defamation law, and Massachusetts was, as of 2007, the only state
in the union to recognize same-sex marriage (joined as of 2011 by Connect-
icut, lowa, New Hampshire, and Vermont, as well as Washington, D.C.).
Do you think, as a legal or logical matter or both, that being thought gay

can diminish one’s reputation in -the eyes of large numbers of reasonable
people?

*» Stanton v. Metro Corporation
438 1.3d 119 (1st Cir. 2006)
Judge DiClerico:

Sticy Stanton has appealed the dismissal of her state-law defamation action
against Metro Corp., which arises out of the publication of her photograph




56 CHAPTER 3 ® LIBEL: COMMON LAW ELEMENTS

alongside an article entitled “The Mating Habits of the Suburban High School
Teenager.” Metro Corporation publishes Boston magazine, a monthly general
interest publication that ran the article in question in its May 2003 issue. The
cover of the magazine refers to the article with the phrase, “Fast Times at Silver
Lake High: Teen Sex in the Suburbs.” Inside, Stanton is one of five young
people pictured in a photograph that occupies the entire first page of the arti-
cle and half of the facing page. Stanton’s image occupies most of the left-hand
side of the photograph, where she appears standing, with her face and most of
her body fully visible.?

The other half of the facing page consists of a column of text of varying
sizes, including the aforementioned headline, which appears in the largest font
and takes up most of the column. A “superhead,” appearing above the head-
line in a smaller font, reads: “They hook up online. They hook up in real life.
With prom season looming, meet your kids—they might know more about
sex than you do.” Just above the byline, and just below the main article text,
the following [disclaimer] appears in italicized type: “The photos on these
pages are from an award-winning five-year project on teen sexuality taken by
photojournalist Dan Habib. The individuals pictured are unrelated to the peo-
ple or events described in this story. The names of the teenagers interviewed
for this story have been changed.” These words are rendered in the smallest
font on the page.

The thrust of the story is that teenagers in the greater Boston area have
become more sexually promiscuous over the span of the last decade. The arti-
cle draws support for this thesis from both statistical and anecdotal evidence,
including interviews with a number of local high school students. The story
also declares that high school has replaced college as the time for sexual experi-
mentation, describes a profound ignorance among teens about sexually trans-
mitted diseases, and notes a related trend of increased sexual aggression among
high school boys.

Stanton, who lives in Manchester, New Hampshire, responded to the ap-
pearance of her photograph with the article by filing suit against Metro, alleg-
ing that the publication was defamatory in that the juxtaposition of her
photograph and the text describing suburban teenage promiscuity insinuated
that she was engaged in the activity described in the article.

To succeed on a defamation claim under Massachusetts law, a plaintiff must

show that the defendant was at fault for the publication of a false statement of

3. The most salient visual features from the article are on my website. Go to www
paulsiegelcommlaw.com, then, on the left side (Conmunication Law in America), click
on “Images from the Book,” then on “Chapter 3," and then on “Boston Magazine,”

Stanton v. Metro Corporation 57

;l'lld concerning the plaintiff which was capable of damaging his or her reputa-
tion in the community and which either caused economic loss or is actionable
without proof of economic loss.

The district court [granted the defendant’s motion to dismiss], ruling that
“the defamatory statements at issue are not ‘of and concerning’ [Stanton], and
are not reasonably capable of a defamatory meaning.” In reaching these con-
clusions, the district court relied heavily on the disclaimer appearing at the
bottom of the first column of the article, i.e., “the individuals pictured are
unrelated to the people or events described in this story.”

We are not called upon to determine the ultimate issue of whether the arti-
cle is defamatory, but to answer the threshold question of whether the com-
munication is reasonably susceptible of a defamatory meaning. If the answer
lo this question is yes, then the ultimate issue of whether the article is defama-
lory is not the court’s to decide. Where the communication is susceptible of
both a defamatory and nondefamatory meaning, a question of fact exists for
the jury.

The district court reasoned that, since the disclaimer directly contradicts the
otherwise-defamatory connection between the photograph and the text, the
article could be susceptible to a defamatory meaning only if a reasonable
rcader would overlook the disclaimer, misunderstand it, or fail to give it cre-
dence. According to the district court, no reasonable reader could do so be-
cause the disclaimer appears on the first page of the article and “certainly, the
reasonable (or average) reader can be expected to read at least the first page of
1 six-page article.” It was here that the district court erred.

We cannot assume, as the district court did, that placing a disclaimer on the
lirst page of an article itself ensures that a reasonable reader will see it. Here,
the disclaimer occupies the field between the body of the story and the byline,
making it easy enough to overlook between the larger fonts of both. The dis-
claimer is also separated from the column of text by a horizontal line, accom-
panied by an arrow directing the reader to turn to the next page, where the
sory continues. We cannot say that no reasonable reader would follow this
visual signal and simply flip to the next page after reading the entirety of the
lext on the first page, but before reaching the disclaimer.

Nor can we say that any reasonable reader who notices the disclaimer would
fiecessarily read the crucial second sentence, i.e., “the individuals pictured are
unrelated to the people or events described in this story.” It is at least conceiv-
able that a reader might take the first sentence of the disclaimer, which states

that “the photos on these pages are from an award-winning five-year project
ot teen sexuality by photojournalist Dan Habib,” as a satisfactory explanation
ol the photographs and therefore stop reading the disclaimer before the second




58 CHAPTER 3 ® LIBEL: COMMON LAW ELEMENTS

sentence. Such a reader would thus remain under the impression that the teen-
agers depicted in the photograph have some connection to the accompanying
story.

The district court appears to have reasoned that the percentage of casual
readers who would disregard the disclaimer was not sizeable enough to repre-
sent what it called “the reasonable (or average) reader.” But words may be
actionable even if they do not tend to damage a plaintiff’s reputation or hold
him up to ridicule in the community at large or among all reasonable people;
it is enough to do so among a considerable and respectable class of people.

Accordingly, in assessing whether a publication is susceptible to a defama-
tory meaning, it is not dispositive that a numerical majority of its audience
would arrive at a non-defamatory interpretation. Metro rejoins that, given the
“express disclaimer,” any reading of the article as defamatory toward Stanton
is necessarily incorrect, so “it does not matter whether a considerable number
of people might unreasonably misunderstand the publication in such a way.”
But determining whether an allegedly defamatory statement can reasonably
bear that construction as a matter of law should not be confused with a search
for its meaning in the objective sense.

In deciding whether a statement is susceptible to a defamatory interpreta-
tion, the court must gauge the reasonableness of the interpretation based on
what a considerable and respectable segment of the community would make
of the statement.

Here, we cannot say as a matter of law that too few readers would overlook
the disclaimer to constitute a considerable and respectable segment of the
community. The article is thus reasonably susceptible to a defamatory
meaning,.

In reaching this conclusion, we do not mean to suggest that language in
the nature of a disclaimer can never serve to render a statement incapable of
conveying a defamatory meaning. We simply recognize that, given the place-
ment of the disclaimer in the article and the nature of the publication in gen-
eral, a reasonable reader could fail to notice it.

We also recognize that, as Metro argues, the article draws no literal connec-
tion between the subjects of the photograph and the subjects of its story.
Under Massachusetts law, however, a statement need not explicitly refer to the
plaintiff to constitute defamation. A plaintiff may establish that the defen-
dant’s words were of and concerning the plaintiff by proving at least that the
defendant was negligent in publishing words which reasonably could be inter-
preted to refer to the plaintiff.

Defamation can arise from the publication of the plaintiff’s photograph in

Stanton v. Metro Corporation 59

conjunction with a defamatory statement, even in the absence of any express
textual connection between the statement and the photograph.

Like the question of whether a communication can reasonably be under-
stood to be defamatory, whether a communication can reasonably be under-
stood to be of and concerning the plaintiff depends on the circumstances. The
presence of the disclaimer does not permit the conclusion, as a matter of law,
that the article is not of and concerning Stanton.

As we have explained, a reasonable reader could ignore the disclaimer, leav-
ing the article with the impression—incorrect, but not unreasonable—that
Stanton is the subject of the unflattering statements set forth in its text. [Such
a reader might wonder], “Why was this photograph used to illustrate this arti-
cle about sexual misconduct, if there is no connection between the two?”” Once
again, we do not intimate that this interpretation is the only reasonable read-
ing of the article. We say only that at this very preliminary stage, it does not
appear beyond doubt that Stanton will be unable to prove a set of facts that
would support a finding that Metro’s statements were of and concerning her.

In a similar vein, Metro argues that the article makes no “articulably false
statement” about Stanton and thus cannot support a defamation claim. [Ad-
mittedly], certain statements about a plaintiff, though pejorative, are too vague
l0 be cognizable as the subject of a defamation action. [But] statements that
are too vague to constitute defamation generally fall into the category of epi-
thets, such as “communist,” “barbarian,” “lunkhead,” “meathead,” and
“nut.” Here, in contrast, Stanton has alleged that Metro defamed her by mak-
ing a 'statement susceptible to the interpretation that she engages in sexually
promiscuous behavior. That statement is clear enough to support a defama-
tion claim.

Finally, Metro argues that Stanton’s amended complaint should have been
dismissed because she failed to “allege any facts that, if true, would demon-
strate that Metro acted with negligent disregard for the truth by juxtaposing
the photograph and the article.” We disagree.

If the recipient reasonably understood the communication to be made con-
cerning the plaintiff, it may be inferred that the defamer was negligent in fail-
ing to realize that the communication would be so understood, provided the
plaintiff can prove that a reasonable understanding on the part of the recipient
that the communication referred to the plaintiff was one that the defamer was
negligent in failing to anticipate.

Stanton’s allegations sufficiently state a defamation claim based on the the-
ory that Metro negligently used [her] photograph to illustrate a story describ-
iy teenagers as sexually promiscuous without realizing that the publication




60 CHAPTER 3 ®= LIBEL: COMMON LAW ELEMENTS

might therefore be reasonably understood to mean that she was sexually pro-
miscuous.

A [libel] complaint should not be dismissed unless it is apparent beyond
doubt that the plaintiff can prove no set of facts in support of his claim that
would entitle him to relief.

Based on our review of the amended complaint and the article in question,
we conclude that this standard has not been met. We reverse the order of the
district court insofar as it dismissed Stanton’s defamation claim arising out of
the juxtaposition of her photograph and the text of the article.

POINTS FOR DISCUSSION

1. Here we have a case in which the plaintiff was not named in the article, and
the printed disclaimer makes clear to anyone who bothers to read it that
the photos in the article are not related to the debauchery described in the
text. What more should the magazine have done? How important was the
fact that the disclaimer was printed in the smallest font anywhere in the
article?

2. Does the appellate court’s assessment of what a “reasonable” reader may or
may not do make sense to you? Do you believe that readers who do take
note of the disclaimer’s first sentence are unlikely to also read its second
sentence?

s Kaelin v. Globe Communications

Corporation

162 F.3d 1036 (9th Cir. 1998)
Judge Silverman:

Brian “Kato” Kaelin became known to the public during the course of the
criminal trial of O.]. Simpson as the houseguest at Simpson’s estate. Kaelin
testified to various events surrounding the killings of Nicole Brown Simpson
and Ronald Goldman. Simpson was acquitted of the double murders on Octo-
ber 3, 1995. One week later, the National Examiner, a weekly newspaper pub-

lished by Globe Communications Corporation, featured the following |

headline on its cover:*

4. The cover, including headline and photo, is on my website, Go to www.paulsiegel
commlaw.com, then, on the left side (Communication Law in America), click on “lme

ages from Bool,” then "Chapter 3, and finally on “Kato Kaelin”

Kaelin v. Globe Communications Corporation 61

COPS THINK KATO DID IT!
He fears they want him for perjury, say pals

Inside the paper, on page 17, in large, boldface, capital letters, [an almost iden-

:ical] headline appeared. The first four paragraphs of the article read as fol-
ows:

Kato Kaelin is still a suspect in the murder of Nicole Brown Simpson and Ron
Goldman, friends fear.

They are worried that LAPD cops are desperately looking for a way to put
Kato behind bars for perjury.
We.’re sure the cops have been trying to prove that Kato didn’t tell them
cver{thmg he knows, that somehow he spoiled their case against O.].,” says one
pal. “It’s not true, but we think they’re out to get even with Kato.

I'm worried that Kato will get a persecution complex. He'll end up looking
around every corner and thinking he sees a cop.”

The remainder of the article contained other comments supposedly made
by Kaelin’s friends regarding the Simpson case. It also contained several refer-
ences to a book about Kaelin by author Marc Eliot.

In a letter dated October 12, 1995, Kaelin demanded a retraction. Globe
tefused. Kaelin then filed this libel action against Globe in the Superior Court
ol California, and Globe removed it to federal court on the basis of diversity
ol citizenship.

During discovery, John Garton, the news editor of the National Examiner
iand Globe’s designated representative, testified at deposition as follows:

(). Okay. Did you have any concerns when you saw this headline of September

22nd [the deadline for the article] about the way this headline was framed?
A. I wasn’t mad about it.

(). What do you mean by that?

A. Journalistically I didn’t think it was the best headline in the world.

(). Were you concerned that it implied that Kato had committed the murders
or played some role in them?

A. No, I'just didn’t think it was very accurate to the story. It could have been
better.

0. ()llwr'llmn what is actually written in Exhibit 2 [prior published articles],
any of the things that are in those articles, did the National Examiner have




62 CHAPTER 3 ®= LIBEL: COMMON LAW ELEMENTS

in its possession on September 22nd, 1995 any information that a police
officer anywhere thought that Kato Kaelin was involved in Nicole Brown
Simpson’s and Ronald Goldman’s murders?

No.
What did you think, on September 22nd, 1995 about what the words “Cops

Think He Did It” meant? What is the “it” to which this statement—

ke

Perjury.

Perjury?

Mm-hmm.

Did you have any concern that a reader might connect the “Cops Think He
Did Tt with the other information in the article that refers to allegations
that Mr. Kaelin was involved in the murders themselves?

A. 1 was a bit concerned about it, yes, but in fact I thought the second part of

the headline coped with that. . ..

o>

Globe filed a motion for summary judgment. Focusing its analysis on the
text of the article rather than on the headline, which was the heart of Kaelin’s
claim, the district court ruled that Kaelin <. .. has not submitted any evidence
which tends to show that Defendants actually doubted the truth of the
story . . .” With respect to the headline, the district court stated, “While Globe
employees might not have acted with the professionalism that would be ex-
pected at a more reputable journalistic institution before running the article
about Plaintiff, the failure to act reasonably is not enough to establish malice.”
[The District Court granted defendant’s motion for summary judgment.]

We must decide, viewing the evidence in the light most favorable to the
nonmoving party, whether there are any genuine issues of material fact and
whether the district court correctly applied the relevant substantive law.

We must draw all justifiable inferences in favor of Kaelin, including ques-
tions of credibility and of the weight to be accorded particular evidence. The
plaintiff, to survive the defendant’s motion, need only present evidence from
which a jury might return a verdict in his favor. If he does so, there is a genuine
issue of fact that requires a trial.

Although Kaelin complains about the first sentence of the article on page
17, we assume for the purposes of this appeal that the text of the story is not
defamatory. This case is about the headlines, especially the one appearing on
the cover. The first issue is whether the headlines alone are susceptible of a
false and defamatory meaning and, if so, whether they can be the basis of &
libel action even though the accompanying story is not defamatory.

As already seen, the front page headline consists of two sentences. The
first—"COPS THINK KATO DID IT!"—states what the cops supposedly
think. The second—"“He fears they want him for perjury, say pals”——is what

Kaelin v. Globe Communications Corporation 63

Kato’s pals supposedly said. These two sentences express two different
thoughts and are not mutually exclusive. California courts in libel cases have
cmphasized that the publication is to be measured, not so much by its effect
when subjected to the critical analysis of a mind trained in the law, but by the
natural and probable effect upon the mind of the average reader) SincZ the
publication occurred just one week after O.]. Simpson’s highly pul;licized ac-
quittal for murder, we believe that a reasonable person, at that time, might
well have concluded that the “it” in the first sentence of the cover and i,nterial
headlines referred to the murders. Such a reading of the first sentence is not
negated by or inconsistent with the second sentence as a matter of logic, gram-
mar, or otherwise. In our view, an ordinary reader reasonably could ha)ve read
the headline to mean that the cops think that Kato committed the murders
and that Kato fears that he is wanted for perjury.

( ?lobe argues that the “it” refers to perjury. Even assuming that such a read-
ing is reasonably possible, it is not the only reading that is reasonably possible
15 a matter of law. So long as the publication is reasonably susceptible of a
defamatory meaning, a factual question for the jury exists.

Globe argues that even if the front page headline could be found to be false
ind defamatory, the totality of the publication is not. Globe’s position is that
hec ause the text of the accompanying story is not defamatory, the headline b
self .cannot be the basis of a libel action under California law. :

[Uis true that a defamatory meaning must be found, if at all, in a reading of
the publication as a whole. This is a rule of reason. Defamation actions caniot
he based on snippets taken out of context. By the same token, not every word
ol an allegedly defamatory publication has to be false and de%amatory to sus-
tain a libel action. The test of libel is not quantitative; a single sentence ma
be the basis for an action in libel even though buried in a much longer text ’

Although California courts have not had occasion to opine on whethe1; a
ln-.nl}linc alone can be the basis of a libel action, it is certainly clear under Cali-
fornia law that headlines are not irrelevant, extraneous, or liability-free zones
ey are essential elements of a publication. In Selleck v. Globe Internationa.l
(1985), for example, Globe published headlines, a caption to a photograph
f""' the text of an article, all of which created the false impression that the’
father of actor Tom Selleck had granted an interview to Globe. While not ad-
diessing whether any one element of the publication alone would support a

libel claim, the court explained that “headlines and captions of an allegedl

libelous article are regarded as a part of the article.” The court concludedgtha}t]
“the article, including the headline and caption and taking into account the
i lllll.'\l‘.!llt'(“.\} of its publication, is reasonably susceptible of a defamatory
meaning on its face and therefore is libelous per se.” In Davis v. Hearst (1911),




64 CHAPTER 3 ® LIBEL: COMMON LAW ELEMENTS

the Supreme Court of California concerned itself with three headlines that
read as follows:

MAYOR INVESTIGATES THE BOARD OF EDUCATION’S ACTS
EXPOSURES MADE BY ‘EXAMINER’ FOUND TO BE TRUE
PASADENA COUNCIL WILL ACT

Although the article explained that the mayor’s investigation covered only
one matter, the court found that the text did not negate the effect of the head-
lines, which implied that the mayor had discovered more than one impropri-
ety. It stated that “the mere fact that in the body of the article the mayor’s
investigations are limited to a single charge is not controlling. The captions
and headlines are themselves a part of the libel.”

Globe argues that the entirety of the publication, including the story itself,
clears up any false and defamatory meaning that could be found on the cover.
Whether it does or not is a question of fact for the jury. The Kaelin story was
located 17 pages away from the cover. In this respect, the National Examiner’s
front page headline is unlike a conventional headline that immediately pre-
cedes a newspaper story, and nowhere does the cover headline reference the
internal page where readers could locate the article. A reasonable juror could
conclude that the Kaelin article was too far removed from the cover headline
to have the salutary effect that Globe claims. In analyzing the totality of the
circumstances of an allegedly defamatory publication, the effect of a front page
headline is neither insignificant nor unprecedented. In any event, it is a fact
question for a jury.

Viewing the facts in the light most favorable to Kaelin as we are required to
do, we hold that Kaelin has come forward with clear and convincing evidence
to get to a jury on the issue of whether the headlines are susceptible of a false
and defamatory meaning.

Globe editor John Garton testified at his deposition that he saw the headline
before it ran and did not think that it “was very accurate to the story.” He
stated that he was “a bit concerned” that readers might connect the “it” in the

headline with the murders. This is direct evidence from which a reasonable

juror could find that Globe knew that the headline was factually inaccurate OF
that Globe acted with reckless disregard for the truth, It is for a jury to decide
whether, as Globe argues, it intended to clarify the sentence “COPS THINK
KATO DID ITP with the sentence that followed, © . he fears they want him

Kaelin v. Globe Communications Corporation 65

for perjury, say pals.” The editors’ statements of their subjective intention are
matters of credibility for a jury.

It is [also] undisputed that Globe ran the headline “COPS THINK KATO
DID IT!” knowing that it had no reason to believe that Kaelin was a murder
suspect. This is not a case where Globe relied in good faith on information
that turned out to be false. It is undisputed that Globe never believed Kaelin
to be a suspect in the murders.

Garton testified at his deposition that “the front page of the tabloid paper
Is what we sell the paper on, not what’s inside it.” That testimony permits a
rcasonable juror to draw the inference that Globe had a pecuniary motive for
running a headline that, in Garton’s words, was not “very accurate to the
story.”

Because the issue at this stage of the case is only whether Kaelin has come
forward with evidence adequate to survive summary judgment, we analyze the
facts and draw the inferences in the light most favorable to him. We hold today
that a reasonable juror could find, by clear and convincing evidence, that the
headlines are defamatory, and that Globe’s editors acted with actual malice® in
their decision to run a headline from which a reasonable juror could conclude
that Kaelin was a murder suspect. Globe’s motion for summary judgment
should have been denied.

POINTS FOR DISCUSSION

| John Garton, one of the National Examiner’s editors, admitted at trial that
the headline at issue here was not “the best in the world,” and that it may
not have been 100 percent accurate. Does the way in which his words were
used against the newspaper suggest that editors should be very careful about
cver expressing doubts about their work product?

T'he court here makes much of the fact that the non-defamatory explana-
tion of the headline does not show up until page 17 of the newspaper. What
il the explanation appeared on the front page, but the plaintiff produced
cxperts to show that most of these tabloids’ “readers” never see much of
anything beyond the headlines, because they are only glancing at the papers
while standing in line at the supermarket? Could such tabloids thus be less
protected from libel suits than more “serious” newspapers, not because of
I:u' papers’ contents, but because of the different ways that readers consume
that content?

& SaAs 5 A 5 s P » / als) T 5] 4 1 1
1 See the excerpts from New York Times v. Sullivan, beginning on page 72, for an

sxplanation of “actual malice.”




i

\d

66 CHAPTER 3 ® LIBEL: COMMON LAW ELEMENTS

s Diaz v. NBC Universal, Inc.

536 F. Supp. 2d 337 (S.D.N.Y. 2008)°
Judge McMahon:

The feature film American Gangster (the “Film”), which was produced by Uni-
versal Pictures (a division of Universal City Studios, LLP) is “based on” a true
story involving a notorious heroin dealer, Frank Lucas. Lucas was a key figure
in the New York City drug trade in the late 1960s and early 1970s. Eventually,
Lucas joined “Team America” and cooperated in the prosecution of some high
level drug dealers in New York City.

Plaintiffs Louis Diaz, Gregory Korniloff and Jack Toal have sued on behalf -

of themselves and as representatives of a class of “approximately 400 present
and former Special Agents of the New York office of the United States Drug
Enforcement Administration” (the “USDEA” or “DEA”) who were employed
at some time during the period from 1973 through 1985. The Complaint al-
leges that the three named plaintiffs and every New York City-based DEA
agent during that 12-year period were defamed by an allegedly false legend
that appears on screen at the end of the film. The legend says that Frank Lucas’
“collaboration [with law enforcement] led to the conviction of three quarter§
of New York City’s Drug Enforcement Agency.” The statement about Lucas'
cooperation leading to these convictions is not true. Nonetheless, the Com-~
plaint must be dismissed.

The Film depicts the life of Frank Lucas (played by Denzel Washington), an
African American drug kingpin in New York City who was arrested in 1975
and subsequently convicted of drug trafficking. The film also includes a char+
acter identified as Richie Roberts (played by Russell Crowe), a law enforce-
ment official in Essex County, New Jersey. As is common with motion pictures
inspired by true events, the Film ends with a standard disclaimer noting that
a number of the incidents are “fictionalized,” and that “some of the characters
have been composited or invented. . . .”

Throughout the film, there are references to corruption among some mem-
bers of the local police forces in New York City and New Jersey. Several characs
ters depict corrupt narcotics detectives employed by the New York City Police
Department (NYPD)—including Josh Brolin, who plays a character identified

as Detective Trupo of the NYPD’s Special Investigations Narcotics Unit. At na:

point in the Film is any character identified as a DEA agent; neither is there
any suggestion that any federal agent is corrupt.

6. The decision was later affirmed in a very terse opinion at 337 Fed. Appx. 94 (2nd
Cir. 2009),

Diaz v. NBC Universal, Inc. 67

At one point in the film, law enforcement personnel search Lucas’ home.
During this scene, Lucas’ wife is assaulted, his dog is shot in a vicious manner,
and hundreds of thousands of dollars are stolen by corrupt law enforcement
officials. The film does not identify the people who do these despicable things
i DEA agents. The officer who steals the money, however, says that the Feds
are going to arrive later and “take everything . ..””

After the Lucas character has been arrested by Roberts and his team, the
liim ends with a series of vignettes that purport to show how everything
worked out: Lucas meets with Roberts; photographs of the actors who portray
corrupt New York City narcotics officers are tacked to a bulletin board; and
those same New York City police officers are arrested (or, in the case of the
lirolin character, commit suicide). Voiceovers accompanying these scenes in-
tlude “news” reports describing the arrests and prosecution of local police of-
licers by federal authorities. There follow shots with text at the bottom. One
ol those texts (the “legend”) refers to Lucas’ cooperation with authorities, and
fotes that Lucas’ cooperation led to “the convictions of three quarters of New
York City’s Drug Enforcement Agency.”

[In reality], Lucas cooperated with the United States Attorney’s Office and
the DEA and assisted in the apprehension and convictions of numerous other
narcotics traffickers. Lucas’ cooperation, however, did not lead to the convic-
tion of a single agent of the New York City office of the USDEA or any mem-
ber of the NYPD, or any other law enforcement official in New York or
¢lsewhere. There was and is no federal, state or local agency called the “New
Vork City Drug Enforcement Agency.” The federal agency is and always has
been the Drug Enforcement Administration. NYPD has at various times had
special units devoted to narcotics (e.g., the Special Investigations Narcotics
{/nit), none of which was called the Drug Enforcement Agency.

A former Special Agent from the New York City office of the USDEA is
vurrently stationed in Iraq and is a member of the putative plaintiff class. Ap-
proximately 20 soldiers stationed in Iraq who saw American Gangster ques-
floned him about the legend. The soldiers all thought the legend referred to
Special Agents of DEA, and they asked the former DEA agent how three quar-
lers of the USDEA agents based in New York City could be convicted crimi-
fils. Although [he] told these soldiers that no such thing happened, he felt
“deeply hurt and embarrassed by the questions, even though he knew the leg-
el was false.”

Some members of the putative plaintiff class are currently employed as pri-

" You can see the relevant scene at www.paulsiegelcommlaw.com, by clicking on
Video Clips,” then “Chapter 3,” and then on “American Gangster.”




68 CHAPTER 3 = LIBEL: COMMON LAW ELEMENTS

vate investigators, and many members are currently employed in law enforce-
ment agencies (including the USDEA) and security companies. Plaintiffs
contend that the erroneous legend harms their reputation and damages them
in their trade and profession.

On November 23, 2007, counsel for plaintiff Gregory Korniloff wrote to
Universal Studios, owned by defendant, demanding that the allegedly false leg-
end be removed from further distribution of American Gangster. On Decem-
ber 7, 2007, David L. Burg, Senior Vice President of NBC Universal, wrote to
Mr. Korniloff’s counsel, rejecting this demand.

Although the Complaint contains a lengthy description of the many items

in the Film with which plaintiffs are dissatisfied, the Complaint identifies only -

one allegedly defamatory statement: the legend that appears for a few seconds
at the end of the Film, stating that Lucas’ cooperation with authorities after
his arrest “led to the conviction of three quarters of New York City’s Drug
Enforcement Agency.” Plaintiffs’ libel claim is barred under constitutional and
common law principles, because plaintiffs cannot demonstrate that the alleg-
edly defamatory statement is “of and concerning” any particular person.

Under the group libel doctrine, when a reference is made to a large group
of people, no individual within that group can fairly say that the statement is
about him, nor can the “group” as a whole state a claim for defamation. The
New York Courts have not set a particular group number above which defa-
mation of a group member is not possible. However, [there is an] absence
of any cases where individual members of groups larger than sixty have been
permitted to go forward with a libel claim [in this jurisdiction]. [Here,] the
putative class contains approximately four hundred former and current special
agents of the USDEA. Plaintiffs concede that neither the legend, nor the movie
more generally, ever specifically identifies any of the named plaintiffs, or any
other putative class member, by name. Thus, under New York law, they would
appear to be out of court. The same results pertain if the governing law is the
law of California (where Universal produced the film) or Nevada or Florida
(where two named plaintiffs reside), since the law in all four states is identical,

Nonetheless, plaintiffs allege that each of them can be identified by an avers
age viewer because the film depicts as corrupt virtually the entire New York
City narcotics law enforcement community. Therefore, plaintiffs argue that
the legend need not reference the plaintiffs by name.

At a minimum, plaintiffs argue that the claims of the nine DEA agents wha
took part in the search of Lucas’ home should be permitted to go forward,
because (1) that subset of the entire group is small enough to fall within the
exception to the group libel doctrine, and (2) the searching officers in the Fili
engage in particularly despicable conduct that never happened. To support

Diaz v. NBC Universal, Inc. 69

their position, plaintiffs argue that the article on which the Film is based, “‘Re-
turn of the Superfly,” by Mark Jacobson, contains a contention by Lucas that
Agent Korniloff and his DEA colleagues took nine or ten million dollars from
him during this search. During the search scene in the film, a character por-
traying a corrupt NYPD officer tells Lucas’ wife that the “Feds are going to
come in and take everything, take it all, but not before I get my gratuity.” (He
then steals money.) Plaintiffs contend that these statements allegedly defame
“the Feds” (i.e., the DEA), and so need not reference these plaintiffs by name,
since an average viewer who was aware that DEA searched the house would
view these DEA agents as having stolen nine or ten million dollars (“take[n]
it all”). The same viewer would then assume that DEA agents were later con-
victed for these crimes.

T'he first thing to note is that the Complaint does not mention the Jacobson
article, so it is of no moment what it does or does not say. Moreover, it would
be improper to “bootstrap” an erroneous statement in the Jacobson article
onto the movie (which does not track the article), and then to find that the
movie (not the article) libels Korniloff and his companions. In the film, the
nine DEA agents who participated in the search are not identifiable. The film
never names the DEA agents who searched Lucas’ home. Nor does the film
mention that DEA agents (or anyone else) stole “nine or ten million dollars”
from Lucas’ home. The movie does not show a single person who is identifi-
able as a DEA agent. The person who steals the money is an NYPD officer. (In
fact, the line quoted by plaintiffs could just as easily mean that the “Feds”
would seize “all” of Lucas’ money legally, and that the corrupt NYPD officer
wanted to get his “gratuity” before the “Feds” got there.) A viewer must go
heyond the movie (i.e., have read the Jacobson article) to know that Lucas
alleged the theft of a much greater sum by the DEA agents (“Feds”) who
sirched his house. Korniloff may have been libeled by Lucas’ statement in the
“Superfly” article (as to which the statute of limitations has long run). How-
ever, he and the eight other DEA agents were not libeled by the legend that
appears onscreen at the end of American Gangster.

I'he cause of action for libel is dismissed as barred by the group libel doc-
frine. I need not reach defendant’s alternative argument that no reasonable
person could interpret the legend as referring to federal DEA agents, rather
than New York City police officers.

It would behoove a major corporation like Universal (which is owned by a
ijor news organization, NBC) not to put inaccurate statements at the end of
popular films. However, nothing in this particular untrue statement is action-
ahle, The Complaint is dismissed.




70 CHAPTER 3 = LIBEL: COMMON LAW ELEMENTS

POINTS FOR DISCUSSION

1. After viewing the scene from American Gangster on my website, consider

whether you think the court’s suggestion that the line about the Feds” im-

pending visit could reasonably be interpreted to mean that they would only
engage in quite legal behavior when they show up.

2. How important to the decision do you think it is that there is no “Drug
Enforcement Agency.”

[ibel: Constitutional
Considerations

l'or most of this country’s history, the existence of libel law was not seen as at
il inconsistent with the First Amendment’s promise that “no law” should
ibridge freedom of the press. A dramatic change came in 1964, in New York
l'imes v. Sullivan, when the U.S. Supreme Court concluded that to permit pub-
lic officials to sue citizens who criticize their performance in office is haunt-
ingly reminiscent of sedition laws that criminalized antigovernment speech.
Ihe Supreme Court’s New York Times ruling, which begins this chapter, did
not prohibit public officials from bringing suit for libel, but it did make such
stiits far more difficult to prove.

Ten years later, in Gertz v. Welch, the Supreme Court fine-tunes its evolving
libel doctrine, and creates important new law. No longer would libel plaintiffs
hie able to prevail without proving that they were harmed in some way by a
defendant’s utterance; moreover, any plaintiff seeking punitive damages—
those designed to punish the press more than to compensate for reputational
liirm-—would have to overcome the same obstacles constitutionally mandated
Io1 public officials.

[n the traditional common law of libel, plaintiffs did not have to prove that
the defamations hurled against them were false. They were presumed false, in
that citizens’ reputations were presumed unsullied until proven otherwise. In
Plhiladelphia Newspapers, Inc. v. Hepps, the Court considers whether this tradi-
fion rule can survive the application of First Amendment principles to libel
liiw,

Next, Peterson v. Grisham is a ringing endorsement of the public policy rea-
soning behind making it very difficult for public officials to win libel suits.
I admit I chose the case in part because of the celebrity of defendant John
Grisham,




